Renault Clio R.S. 18
Motor: 1,6 liter, 4-cylindrig, bensin, 220 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingstransmission, framhjulsdrift
0–100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1279 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4062/1731/1448mm
Pris: 231 900 SEK (testbil ca 265 800 SEK)

Renault är ett bilmärke som de flesta förknippar med vanvettiga prestandabilar lika mycket som Zlatan förknippas med god självinsikt. Detta faktum till trots så har det franska märket tryckt ut en hel del absurt bra sportbilar genom åren, av vilka Clio V6 bara är ett exempel. Om du ser en Renault med ”RS” inpräntat på bakluckan kan du vara säker att det rör sig om något alldeles extra. Den som vill ha en Clio RS men inte nöjer sig med att vara en i RS-mängden har under år 2018 möjlighet att köpa en limiterad upplaga av modellen som har välsignats med det oerhört kreativa namnet Clio RS 18. Har tokig blivit ännu tokigare? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Renault Clio RS 18.

Den tydligaste exteriöra skillnaden mellan en vanlig Clio RS och en Clio RS 18 är den svarta lacken och de gula dekalerna som är en tydlig nick till Renaults F1-team. Om du vill ha en bil med F1-inspirerad lack kan du alltså sluta leta och pallra dig ner till närmaste Renault-återförsäljare. Under ytan sitter ett styvare Trophy-chassi som garanterar dig obekväma men underhållande åkturer varje gång. Dessutom har motorn fått extra pulver. Det låter alldeles utmärkt enligt mig.

Så hur är då resultatet? Fenomenalt. Clio RS må vara lika bekväm som det är att slå stortån i ett bordsben men det spelar ingen som helst roll. Bilen är nämligen exceptionellt fin att köra. Pedalresponsen, växellådan, och styrningen kommer alla samman i en symfoni av körglädje som inte lämnar någon oberörd. Dessutom kommer 18-versionen utrustad med ett avgassystem från Akrapovic som får omvärlden att tro att något betydligt snabbare kommer åkandes.

Interiören är, på klassiskt Renault-manér, inte särskilt upphetsande. Det är plastigt, mörkt och murrigt. Däremot har Renaults ingenjörer lyckats med något fantastiskt. Sportstolarna är både praktiska och bekväma på samma gång, och nackstödet går att ställa in vilket betyder att någon som är lika lång som jag kan sitta någorlunda bekvämt i bilen, trots att fjädringen verkar vara tillverkad av marmor.

Clio RS är en tveklöst briljant bil att köra, men samtidigt skvallrar vissa detaljer om att den inte är särskilt välbyggd. Auto start-stopp-systemet är exempelvis fullkomligt trasigt. Det hände mig flera gånger att bilen stängde av motorn vid rödljuset, som den ska, men när trafiken började rulla igen sattes inte motorn på. Istället var jag tvungen att stänga av tändingen och starta om bilen manuellt. Naturligtvis ville jag bara sjunka genom jorden när jag insåg hur lång kön bakom mig hade växt. Detta är inte ett jätteallvarligt men om Renault inte lyckas med en så enkel funktion undrar man hur de har lyckats med allt annat som inte är lika uppenbart.

Jag vill verkligen kunna rekommendera Renault Clio RS till de som inte bryr sig om komfort utan enbart vill ha en bil som är så rolig och lekfull som möjligt. Den är alldeles utmärkt att köra men kvaliteten är inte tillräckligt övertygande för att jag skulle vilja spendera mina egna pengar på bilen. Synd på en så härlig bil!

BETYG
Exteriör
8
Interiör
4
Körglädje
10
Praktikalitet
7
Valuta för pengarna
8
Ha-begär
8
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
9
Komfort
3
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.