Den första listan på tänkbara finalister har kommit! I mars nästa år kommer den slutgiltiga vinnaren att avslöjas, och med största sannolikhet blir det någon av alla bilar på den här listan. Nedan följer alla bilar, uppradade i bokstavsordning, samt en kommentar till dess chanser att vinna. Slutligen finns även min egna gissning på hur slutresultatet blir.

Alpine A110
Högst tveksamt. Senaste gången en så renodlad sportbil vann var 1978, då Porsche 928 kammade hem vinsten.

Aston Martin Vantage
Vi på Högsta Växeln är extremt taggade på att köra denna best – men en vinst i Årets Bil är nog långt borta. Oavsett hur bra bilen är kommer juryn troligen att anse den vara för dyr och o-folklig.

Aston Martin DBS Superleggera
Samma historia som för Vantage.

Audi A1
Det har bara gått några veckor sedan bilen visades upp. Det är för tidigt för att säga något – men sett till det vi vet på förhand kan detta mycket väl bli en kämpe i slutstriden.

Audi A6
Nya Audi A6 har fått mycket god kritik. Modellen kommer sannolikt att gå till slutspel. Audi A8, som är extremt lik Audi A6 på många vis, kom långt förra året.

Audi A7
Som Audi A6, fast dyrare och snyggare. Juryn kommer troligen att rösta fram A6 istället för A7, även om de båda är vettiga finalister.

Audi e-tron
Här har vi en riktigt intressant kandidat. Bilen är dock fortfarande otestad, och således vet vi inte tillräckligt mycket för att kunna avgöra något än.

Audi Q3
Mycket talar för att nya Q3 blir en utomordentligt bra bil, men juryn tar stor hänsyn till prisvärdheten. Denna faktor lär bli avgörande för Q3:s framgång. Å andra sidan var ju knappast XC40 heller något budgetkap när den vann förra året…

Audi Q8
Stor, snygg och fräck – men alldeles för dyr. Mjuka värden i form av design som inte riktigt räcker till.

BMW 3-serien
Min personliga favorit. BMW är – utan att överdriva – hetast i branschen just nu. Vi på Högsta Växeln har hyllat både 5-serien och nya X3 åtskilliga gånger, och mycket talar för att nya 3-serien blir minst lika bra. Frågan är bara om bilen hinner lanseras i tid för att kunna delta i tävlingen.

BMW Z4
Fortfarande otestad. Finalist? Kanske, men ingen vinnare.

BMW X5
Ännu en personlig favorit, men med 3-serien i samma startfält blir det nog svårt för BMW att få in ännu en finalist.

Borgward BX7
Borgward har återuppstått från dödsriket! Kommer de att vinna Årets Bil? Definitivt inte.

Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter
Knappast.

Citroën C5 Aircross
En av föregående års favoriter var Citroën C3 Aircross, och den större C5-modellen kan mycket väl tänkas bli något av en favorit. Möjlig finalist – men bilen är fortfarande otestad.

Dacia Duster
Nya Dacia Duster är, precis som sin föregångare, ett fantastiskt bra kap. Du får mycket bil för pengarna, helt enkelt. Räcker det för att vara årets bästa bil? Nej.

DS 7 Crossback
Jag närvarade själv på den internationella pressprovkörningen i Paris. Visst är det en spännande och udda bil, men någon prispall blir det inte.

Ford Focus
Vilken bil! Här har vi en garanterad finalist. Härliga köregenskaper, mycket standardutrustning, goda innermått, modern teknik och låg bränsleförbrukning är alla faktorer som tilltalar juryn. En möjlig vinnare.

Honda CR-V
Det är blott några dagar kvar innan Högsta Växelns chefredaktör beger sig till Österrike för att provköra Hondas senaste nyhet. Huruvida det blir en finalist eller inte återstår att se.

Hyundai Nexo
En bränslecellsbil som på pappret är spännande. Infrastrukturen finns dock inte riktigt än.

Hyundai Santa Fe
Hyundai har gjort mycket bra den senaste tiden, och visst finns det en god chans att nya Santa Fe blir en succé. Finalist? Kanske – men bara kanske.

Jaguar E-Pace
Är sämre än förra årets vinnare, Volvo XC40. Inte en finalist.

Jaguar I-Pace
Den första riktigt folkliga elbilen – som både är bra och framförallt billig – kommer att vinna Årets Bil. I-Pace är inte en sådan.

Jeep Wrangler
Nej. Fräcka terrängfordon är en favorit på redaktionen, men den här bilen kommer inte att gå till final i Årets Bil.

Kia Ceed
En möjlig finalist. Frågan är bara om juryn tycker att det räcker med de – i praktiken – redan säkra finalisterna Focus och A-klass? Hur många bilar från samma segment kan man egentligen ha med i en final? En fråga som vi antagligen kommer att få svar på i år.

Lamborghini Urus
Behöver jag ens säga att en Lamborghini aldrig skulle gå till final i en tävling där pris, bränsleförbrukning och praktikalitet är beaktansvärda egenskaper?

Lexus ES
Högst tveksamt.

Lexus LS
Vi har ännu inte hunnit testa nya LS, men jag har svårt att tänka mig att bilen har något att komma med gentemot nya A8 – som visserligen kom till final, men inte vann förra året. Slutsatsen av detta är att nya LS inte blir en finalist.

Lexus UX
Som du kanske märkt har jag inte mycket positivt att säga om moderna Lexus-modeller. Nya UX är inget undantag.

Lynk & Co 01
Nära besläktad till föregående års vinnare, Volvo XC40. Kan vara en finalist.

Mazda3
Precis som i fallet med Kia Ceed. Det finns mycket som talar för att nya Mazda3 blir en fantastisk bil, men frågan är om juryn verkligen kommer att ge Mazdas nya halvkombi en chans i finalen.

Mercedes-Benz A-klass
Min personliga favorit jämte 3-serien. Nya Mercedes A-klass är sprängfylld med klassledande egenskaper, inte minst när det kommer till teknik.

Mercedes-Benz B-klass
Mycket talar för att A-klass blir en vinnare. Med tanke på att B-klass blir en ”Golf-plus”-variant av denna så finns det inte mycket hopp för denna modell.

Mercedes-Benz CLS
Med E-klass, CLS och AMG-GT 4 door inom samma tillverkares produktutbud har det nog blivit lite för mycket. Bilen är helt enkelt inte mycket bättre än E-klass, även om den är snyggare (och dyrare). Inte en finalist.

Mercedes-Benz GLE
Precis som fallet med X5 finns det förvisso en stor chans att detta blir en mycket bra bil, men juryn kommer knappast att vilja nominera två olika bilar från samma tillverkare. Nej, A-klass blir finalisten från Mercedes.

Mercedes-Benz G-klass
För dyr, stor, tung och dum för att kamma hem någon vinst. Detta är en asball känslobil, inte en vettig bil. Ingen finalist.

Mercedes-AMG GT 4 door
Det här är en bil som jag tror floppar hårt. Visst, ”vanliga” AMG-GT är en personlig favorit, men den här bilen delar inte ens samma plattform. Ett billigt marknadsföringsknep i mina ögon.   

Nissan Leaf
Faktum är att Leaf redan har vunnit en gång, då 2011 när den första generationen anlände. Jag är inte helt såld på bilen personligen, men med tanke på juryns prioriteringar kan detta mycket väl bli en vinnare.

Peugeot 508
Här har vi troligtvis en finalist. Jag har inte själv fått chansen att provköra modellen ännu, men bilen ser på pappret ut som en självklart favorit.

Polestar 1
Volvo S90 Coupé – oj, Polestar P1 menar jag såklart – är alldeles för dyr för att vinna. Tack vare den långa elektriska räckvidden kan det KANSKE bli en finalist, men någon vinst blir det definitivt inte.

Range Rover Evoque
Högst tveksamt. Dyra bilar uppskattas inte av juryn, och i fallet med Range Rover betalar du mycket för mjuka värden. För att nå en finalplats måste Range Rover slå till med en riktig överraskning.

Rolls-Royce Cullinan
Rolls-Royce har aldrig vunnit, och kommer inte att göra det i år heller. Den ultimata lyxen tilltalar helt enkelt inte juryn, när priset är vad det är.

Seat Tarraco
Under all karossplåt gömmer sig innanmätet från hyllade Skoda Kodiaq. Kan mycket väl tänkas bli en finalist, om priset hamnar på rätt nivå, men vinst blir det inte. Med tanke på att Seat är Volkswagens ”budgetmärke” kommer bilen troligtvis inte att få tillräckligt i form av teknisk innovation.

Volkswagen T-Cross
En förvisso intressant bil som Volkswagen förväntar sig sälja massvis av, men sanningen är den att T-Cross är en Golf på styltor. Man har helt enkelt inget nytt att komma med.

Volkswagen Touareg
Stora suvar är generellt inga vinnare i Årets Bil – och blir nog inte heller det i år – men visst kan det bli en finalist. Stor, cool, snygg, högteknologisk och en intressant interiör.

Volvo V60
Att Volvo skulle vinna två år i rad framstår som osannolikt, men inte omöjligt. Nya V60 är riktigt vass, och allt till ett väldigt vettigt pris. Här har vi helt klart en finalkandidat. Eftersom att bilen inte medför några direkta nyheter blir det dock ingen vinnare.

Linus förutspår – så här slutar årets bil 2018:

Vinnare: Mercedes-Benz A-klass
Silvermedaljör: BMW 3-serie
Bronsmedaljör: Ford Focus
4:e plats: Audi A6
5:e plats: Volvo V60
6:e plats: Peugot 508
7:e plats: Audi Q3

Not: Listan över bilarna, som är hämtad från en av jurymedlemmarna (svenska ViBilägare) och uppges vara provisorisk. Bilar kan försvinna och tillkomma. I höst kommer juryn att rösta om vilka som kommer att gå vidare till den sista omröstningen (förra året var det 7 stycken som slogs om vinsten).