Alfa Romeo Stelvio diesel
Motor: 2,2-liters, 4-cylindrig, diesel, 210 hästkrafter, 470 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1659 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1903/1671mm
Pris: 447 000 SEK (Testbil ca 480 000 SEK)

Alfa Romeo är kända för sina många körglada modeller. Förra året släppte märket en SUV som fick namnet Stelvio och som skulle vara praktisk och rymlig men samtidigt få föraren att dra på smilbanden. När vi körde Stelvio med 280-hästars bensinmotorn konstaterade vi att den uppfattades som allt annat än en stor och klumpig SUV. Denna gång har vi testat modellen med en dieselmotor under huven. Diesel är inte känt som drivmedlet som får motorfantaster att le utan som ett förnuftigt och moget alternativ som inte ska få plånboken att torka av tomhet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Alfa Romeo Stelvio med en dieselmotor är den optimala kombinationen mellan förnuft och skoj.

Exteriören består av mjuka former men ser ändå lika aggressiv ut som ett hungrigt lejon. Den typiska Alfa-designen genomsyrar hela exteriören och utblåsen bak är gigantiska. Det är tills man tittar lite närmare och ser att det i skuggan av fejk-utblåsen visar sig två markant smalare pipor. Designen ger en känsla av att paketet under huven skulle ha minst 500 hästkrafter och att ljudet, när man startar bilen, skulle likna en vrålande björn snarare än en nysande mops.

Interiören påminner om en blandning mellan fler bilmärken än vad jag har fingrar, och nej, jag lider inte av någon form av missbildning. Det märket jag associerar till starkast när jag beskådar knappar och vred är Audi. Om någon hade tejpat för loggan på ratten och jag hade varit grovt närsynt hade jag utan tvekan kunnat gissa på just Audi. Det är först när man börjar röra vid vissa knappar och vred som man märker att det inte är ett tyskt bygge. På många ställen känns det relativt plastigt och vissa delar knarrar och knakar en del när man trycker på dem.

Den stora frågan är dock hur Stelvio med en dieselmotor är att köra? Jo, förvånansvärt bra. Jag hade inte särskilt höga förhoppningar på hur väl den 210 hästkrafter starka dieselmotorn skulle leverera en trivsam upplevelse, men jag blev glatt överraskad. När jag körde Stelvio med 280-hästarsmotorn kritiserade jag den för hur diesel-aktigt den lät på tomgång. Naturligtvis låter denna mycket mer som en diesel, eftersom den också är det, men ljudet är mer raffinerat jämfört med flera konkurrenters. Vid full acceleration växlar den oftare än en tonåring kikar på mobilen men kraften levereras jämnt och utan några överraskningar. När man trycker den högra pedalen i golvet reagerar lådan snabbare än en fluga som druckit energidryck vilket bidrar till en responsiv och alert körupplevelse.

Alfa Romeo har en körlägesväljare som kallas för DNA som ändrar bilens gasrespons, dämpning och växlingshastighet. D står för ”dynamic”, N för ”neutral” och A för ”advanced efficiency”. De olika lägena förvandlar bilen så mycket att jag nästan börjar tro att magi finns på riktigt. I läge A känns Stelvio som vilken snål diesel-SUV som helst medan läge D bjuder på så mycket körglädje att man glömmer bort vilken biltyp man befinner sig i, tills man mycket hastigt styr in i en snäv kurva och påminns om att Stelvio trots allt är en relativt hög SUV.

Praktikalitet är naturligtvis en viktig del av Stelvio. Det faktum att den har plats för fem och ett lastutrymme med kapacitet att lasta många matkassar och barnleksaker gör den fullt godkänd som familjebil. Det stora utrymmet tillsammans med det mogna drivmedlet gör Stelvio till den vettigaste Alfa Romeon man kan köpa.

Alfa Romeo Stelvio är en fenomenalt rolig bil. Att den går att välja med en dieselmotor gör den inte till ett tråkigt transportmedel utan Alfa-känslan lever kvar. Den har personlighet och karaktär, och man kommer troligtvis, trots det kontroversiella drivmedlet, att skapa känslomässiga band med bilen. Alfa Romeo är märket för de som älskar att köra, och Stelvio med en dieselmotor är definitivt inget undantag.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
8
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
8
Relativ prestanda
7
Personlighet
9
Motorljud
8
Komfort
5
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.