När BMW X5 anlände år 2000 orsakade den uppror bland BMW-fanatiker som ansåg att en SUV var en helt omotiverad biltyp. Många andra såg dock dess potential som praktisk fraktare och tog emot den nya modellen med öppna armar. När den började säljas blev den genast en försäljningssuccé som skulle bana väg för många andra SUV:ar från BMW. Nu har märket släppt en ny generation X5 som blir den fjärde i ledet och som innehåller en mängd nya finesser.

Det som märks tydligast vid första anblick är naturligtvis den nya designen. Framifrån är det som att titta på en aning förstorad X3 med en njurformad grill som utan vidare skulle kunna svälja en felparkerad Renault Twizy. Nya X5 är längre, bredare och högre än den tidigare generationen men ser inte otympligt stor ut tack vare de vassa linjerna och stilrena formerna. Bakdelen är även den förändrad med slankare bakljus som antagligen har hämtat inspiration från nya X4, men jag påminns starkt om Renault Koleos från 2008.

För första gången på länge är interiören lika färsk som en rykande plåt bullar som just tagits ur ugnen. Layouten är helt ny och mer avskalad än tidigare. Två stora skärmar är standard, en för instrumentbrädan och en för infotainmentsystemet.

Nya X5 har fått flera nya funktioner när det kommer till terrängkörning. Det går att välja till ett terrängpaket med ställbar luftfjädring fram och bak, hasplåtar och fyra körlägen som anpassar bilens system till olika underlag.

Tre motorer kommer att finnas tillgängliga vid säljstart. Två dieslar, 30d med 265 hästkrafter och M50d med 400 hästkrafter (se upp Audi SQ7). Man kan även välja en bensinmotor med 340 hästkrafter med namnet M40i. Priset för den billigaste motorn (30d) kommer att börja på cirka 650 000 kronor. Exakt när den kommer till Sverige är oklart men det blir med största sannolikhet senare i år. Nya X5 blir en het kandidat bland BMW:s hav av redan existerande SUV:ar, och de verkar ha många fler på gång.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.