Trots att Hyundais nya B-suv Kona inte finns tillgänglig för köp hos de svenska bilhandlarna förens i september har vi på Högsta Växeln fått en unik möjlighet att köra bilen under en längre testperiod i Sverige redan nu, utöver den kortare provkörningen i Barcelona förra hösten. Därmed vill vi nu ta chansen att ge er läsare en unik och detaljerad inblick i hur det är att leva med Kona på en daglig basis. Häng med så lägger vi i Högsta Växeln och kör!

Hur låter technopopen i högtalarna?

Med tanke på designen och vilken sorts människor som figurerar i den reklamfilm som kan ses på Hyundais YouTube-kanal (se nedan) är technopop just den sortens musik som lär dunkas mest frekvent i högtalarna på Kona. Riktigt så ung tror jag inte att kundkretsen faktiskt är, men låt gå.

Den som vill ha lite bättre ljud kan spendera några slantar på det Krell-system som satt i testbilen. Högtalarna är åtta till antalet och pumpar gemensamt ut 360 watt. Mellanregistret är inte världens bästa, men basen levererar tunga toner nog för att göra gemene man nöjd och volymen går högt. Överlag är systemet väl godkänt med tanke på prislappen.

En B-suv är ju inte stor, hur mycket får egentligen plats?

Visst får man plats, men trångt blir det. Baksätet är funktionellt men ingen plats man njuter särskilt mycket av. Förvisso är det inte heller mycket sämre än konkurrenterna. Ska man köpa en B-suv får man helt enkelt leva med ömmande knän, krökta ryggar och svårmonterade barnstolar.

Samma visa fortsätter även i bagageutrymmet. Lastvolymen är ett skolboksexempel på medelmåttigt för klassen – inte bättre än konkurrenterna, men inte heller sämre. Mitt i mellanmjölken, som min kufiska historielärare brukade säga. Bakluckan går inte att öppna med en knapp, men oj vad jag inte saknar den funktionen. Vem bestämde egentligen att det skulle vara bättre att vänta på en långsam (och tung) mekanism, när man kan smälla upp bakluckan själv på en halv sekund? Våga vägra elektrisk baklucka!

Hur lätt är det att parkera?

Det här är en av de stora fördelarna med Kona, och alla andra B-suvar för den delen. Man får en högre sittposition, men samtidigt en smidigt kompakt kaross. Resultatet är att man kan klämma sig in i vilken parkeringsficka som helst samtidigt som det känns som om man faktiskt körde en betydligt större bil. Jag är normalt sett ingen världsstjärna på att fickparkera, men med Kona ökade mitt självförtroende markant. En backkamera och parkeringssensor gör också livet lättare, men man klarar sig galant utan tack vare den goda sikten runtom bilen.

Dör man om man krockar?

Av uppenbara skäl testade vi inte detta själva. Risken finns ju alltid (duhh), men bilen har fått bästa möjliga betyg i Euro NCAP:s krocktester. Med autobroms som kan uppfatta fotgängare, extra starkt stål i byggkonstruktionen, sex airbags runtom hela kabinen och kollisionsvarnare (för att bara nämna några säkerhetssystem) känner man sig alltid trygg bakom ratten.

Kan man koppla upp telefonen?

Absolut! Annat vore en katastrof i detta segment. Precis som i alla andra moderna bilar finns både USB-uttag och Bluetooth, men även AUX-ingång för dig som lever kvar i 90-talet. Om man inte nöjer sig med Hyundais egna gränssnitt finns Apple Car-Play. Android Auto finns men fungerar inte i Sverige ännu, men det är inget unik för Hyundai utan gäller alla bilmodeller eftersom Google inte erkänner Sveriges existens av någon anledning.

Du utan iPhone får alltså leva med det vanliga systemet (mer om det nedan), men kan i vart fall nyttja den trådlösa laddningen (Qi-standard) om din telefon stödjer det.

Hur många skärmar finns det?

I testbilen fanns tre skärmar att pilla med. En för infotainment på åtta tums storlek, en liten TFT-skärm i instrumentklustret på 4,2 tum samt en head-up-display (kan inte ni i Svenska Akademien hitta på ett svenskt ord för denna uppfinning istället för att bråka?) på åtta tum. Det är dock värt att uppmärksamma att samtliga skärmar är tillval. I standardutförande är infotainmentskärmen endast 5 tum stor, TFT-skärmen 3,5 tum (och svartvit). Head-up-display finns inte på de billigare modellerna.

Infotainmentskärmen känns igen från Hyundai i30 och är trivsam. Upplösningen är fullt godkänd för en bil av denna klass, och systemet är lite sådär lagom halvlogiskt att använda. Skärmen är av touch-typ och sticker snyggt upp som en satellit högst upp i mitten av instrumentpanelen, omgiven av ett urval fysiska knappar för de vanligaste funktionerna. Jag uppskattar placeringen, men hade gärna sett att man hade kunnat kontrollera systemet med ett vridhjul à la tyska premiumbilar.

Kan man åka off-road?

Kona ska ju trots allt vara en suv, vilket ger anledning att tro att man ska kunna köra på annat än asfalt, men egentligen bör man nog hålla sig till vanliga vägar. Markfrigången är inte särskilt hög. Märkvärdigt nog finns dock en låsbar differential och sluttningsassistens för branta backar. Här bör dock nämnas att det kan börja lukta bränd koppling om man är ute i spåret för länge. Ettans växel har helt enkelt en för hög utväxling, så bilen glider istället på kopplingen när man kör i bergsklättrarhastigheter.

Är Kona godkänd av miljöpartister?

Med en traditionell bensinmotor under huven går det allt åt en del soppa. Motorn som vi provade är en av de absolut starkaste i hela segmentet, en turboladdad fyrcylindrig pjäs med 177 hästar i stallet. Under testperioden snittade bilen 0,92 liter per mil – ett halvdant resultat för en liten bil. I vart fall lär utsläppen dräpa mindre isbjörnar än den diesel som kommer att finnas tillgänglig senare.

Testbilen må kräva fossila bränslen, men den stora snackisen i elbilsvärlden just nu är kommande Kona Electric – som helt saknar förbränningsmotor. Hyundai har redan visat musklerna med hjälp av helt eldrivna Ioniq, som imponerade chefredaktör Andreas när han körde den förra året, och allt tyder på att Kona Electric inte blir en mindre sensation sett till prisvärdhet. Mer om detta kan du läsa framåt hösten, då de första provkörningarna lär ske.

Måste jag köra själv?

Kona kan styra själv med hjälp av en filhållningsassistent, men inte gasa eller bromsa. Någon adaptiv farthållare finns inte. Egentligen är detta ganska konstigt, eftersom man stoppat in en autobroms och filhållningsassistent som bör använda ungefär samma teknik som krävs för en adaptiv farthållare. Enligt Hyundais norska hemsida jobbar man dock på att få in funktionen i Kona Electric.

Slutsats

Hyundai Kona uppvisar ett väldigt moget beteende, trots sin något barnsliga utstyrsel. Allt som krävs för en lyckad vardag finns här, och om jag hade varit på jakt efter en B-suv hade jag definitivt haft med Kona på topplistan. Här bör dock även nämnas att det i skrivande stund inte finns några officiella priser för Sverige ännu. Hur dyr blir egentligen modellen i förhållande till konkurrenterna? Innan vi vet svaret på den frågan är det svårt att ge någon definitiv köprekommendation.

Redaktör. Uppskattar teknik som Edward Blom uppskattar mat. Uppväxt i en håla i Värmland, men har lyckligtvis aldrig kört en EPA-traktor. Red Hot Chili Peppers-konnässör.