Hyundai i30 N Performance
Motor: 2,0 liter, 4-cylindrig, bensin, 275 hästkrafter, 353 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
0–100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1429 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4335/1795/1451mm
Pris: 324 900 SEK (Testbil ca 349 900 SEK)

Hyundai har länge kännetecknats av det faktum att de tillverkar bilar som är lika pålitliga och spännande som en handjagad gräsklippare. Nu är dock situationen en helt annan. Märket släppte nyligen en rejält trimmad version av sin Golf-konkurrent i30, som har fått ett extra ”N” i modellbeteckningen. Bilen har blivit hyllad av press världen över, och jisses vad det är berättigat! Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai i30 N.

N är tänkt att vara för Hyundai vad M är för BMW. I mitt huvud föreställer jag mig ett möte med ett gäng smått överförfriskade sydkoreaner som urartade i vad som skulle komma att bli i30 N. Antagligen ville de bygga en av de absolut bästa bilarna i klassen, för det är precis vad de har gjort. Nya Hyundai i30 N är en riktig fullträff, och den sätter ribban för vad som komma skall från Hyundais nybildade prestandaavdelning.

Nya i30 N kommer i två utföranden, det ena med 250 hästkrafter och det andra med 275 (i30 N Performance). Vi testade den senare varianten utrustad med en sex-växlad manuell låda. Någon automatlåda går inte att välja till vilket verkligen visar att Hyundai vill vinna respekt hos entusiaster. Lådan har en härligt distinkt känsla, och kopplingen biter tidigt och snabbt. Hyundais växellådor är inte på samma nivå som Mazdas eller Hondas, men de är banne mig inte långt ifrån.

Att köra kräver i30 N lite ansträngning. De som vill kunna slarvköra sin bil göre sig icke besvär, här gäller det att vara aktiv och uppmärksam. Detta innebär också att hela upplevelsen blir så mycket mer autentisk. Det känns hela tiden att man sitter i en prestandabil eftersom det rycker lite i ratten och man måste vara lite försiktig med kopplingen för att inte göra bort sig. Naturligtvis är bilen också snabb, men inte riktigt lika snabb som exempelvis Honda Civic Type R. I kurvorna är det dock en annan situation. I30 N greppar förbaskat väl, tack vare en riktigt klurig front-diff och ett briljant chassi. Bilen är lika rolig att köra som det måste ha varit för Meghan Markle att säga ”I do”.

Så hur ligger det till med allt annat än prestanda och väghållning? Designen är genuint snygg, och dessutom välbalanserad. Detta är något som de koreanska biltillverkarna har listat ut på senare år, och både Hyundai och Kia tillverkar nu en uppsättning vansinnigt stiliga kärror. I30 N har fått sig en ordentlig uppsjö av svarta och röda exteriör-detaljer vilket bidrar till en sportig känsla, tillsammans med bakspoiler och frontsplittern. Jag skulle vilja gå så långt att påstå att i30 N är en av de absolut snyggaste bilarna i klassen idag eftersom den är diskret men ändå uppenbart sportig.

Värre är det på insidan. Hyundai säljer i30 N till ett attraktivt pris, och det är här man ser var de har sparat in. Här finns mängder av svart plast som är så hård att man skulle kunna knäcka en kokosnöt mot den. Inte bra. Känslan i knappar och reglage är dock god, och infotainmentsystemet är tillräckligt enkelt för att man inte ska behöva köra av vägen varje gång man vill byta radiokanal. Komforten är tillräckligt god för en bil av den här typen, men ärligt talat, vem bryr sig?

Nu till en av de absolut viktigaste punkterna: priset. Hyundai i30 N kan bli din för 299 900, och för ytterligare 50 lakan får du ett maxutrustat exemplar med den största motorn. Den som säger att i30 N inte är bäst i klassen med priset i åtanke är enligt mig kliniskt efterbliven. Bilen är helt fenomenal att köra, den ser snygg ut, och vanliga människor har faktiskt råd med den. Om kommande N-modeller blir en bråkdel så bra som i30 N lär de sälja som smör. Jag kan knappt vänta.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
5
Körglädje
10
Valuta för pengarna
10
Ha-begär
9
Relativ prestanda
8
Personlighet
8
Motorljud
7
Komfort
6
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.