Första generationen Touareg kom år 2002 och tog plats i Volkswagens modellutbud som en kapabel lyx-SUV. År 2010 kom den andra generationen med en ny design som gav bilen ett elegantare utseende med tidlösa former. Den fick ett antal effektivare motorer och många nya säkerhetssystem som i jämförelse fick den föregående att verka lika säker som en lådbil. Trots att den paketerades med många teknologiska nyheter ser interiören idag ut att vara framtagen på stenåldern på grund av den kvicka utvecklingen. Nu är den tredje generationen Touareg här och den är Volkswagens nya flaggskepp som ska visa vad märket är kapabelt till. Med närmare en miljon sålda första och andra generationen Touareg begav jag mig till de österrikiska bergen för att ta reda på om den nya generationen kan fortsätta framgångssagan i lyx-SUV-segmentet.

Nya Volkswagen Touareg ser tveklöst kraftfull och elegant ut. Grillen är gigantisk och de horisontella linjerna smälter ihop med framljusen som koncentrerad saft med vatten. Den är aningen längre och bredare än den gamla bilen men samtidigt lite lägre. Varje gång jag mötte en testbil på de smala bergsvägarna var det som att försöka ta sig förbi en jumbojet men även ute på lite större vägar gav den känslan av att vara kolossalt stor. Något som gynnas av storleken är praktikaliteten. Bagageutrymmet är stort nog att vid behov ersätta ett hotellrum och benutrymmet bak är i klass med en lyx-sedan.

Nya Touareg är fullproppad med så många nya finesser att man skulle kunna tro att insidan liknar en flygplanscockpit snarare än en bil. Det är dock inte fallet utan den är snarare avskalad. Volkswagen kallar den nya, helt digitala, förarmiljön ”Innovision Cockpit”. Den består av två skärmar; en som har ersatt instrumentbrädan och en gigantisk i mitten som styr det mesta i bilen. En stor skärm som styr flera funktioner brukar innebära att många knappar och vred försvinner, och det är även fallet i nya Touareg. Volymvredet är fortfarande kvar men jag hade gärna sett att temperaturen kunde justeras med fysiska knappar eller vred. Som tur är, är skärmen responsiv och väldigt anpassningsbar så att man kan välja att ha de viktigaste funktionerna nära föraren. Den är en fantastiskt vacker interiör men det krävs inlärning innan man kan använda alla funktioner effektivt.

Konkurrenter:
Audi Q7
Volvo XC90
BMW X5
Mercedes GLE

Bakom ratten på nya Touareg märks det att Volkswagen har koncentrerat sig på komfort och bekvämlighet. Luftfjädringen gör sitt jobb för att minimera stötar över ojämnheter utan att gunga som en gammal amerikansk muskelbil. Jag körde en bil med lanseringsmotorn som är en V6 dieselmotor med 286 hästkrafter och konstaterade snabbt att ljudnivån inne i kupén, i alla farter, är densamma som en fridfull, vindstilla morgon vid vattnet.

Motorer:
Diesel
V6, 286 hästkrafter, 600 Nm
V8, 421 hästkrafter, 900 Nm
Bensin
V6, 340 hästkrafter, 450 Nm
Hybrid
367 hästkrafter

Man kan välja till fyrhjulsstyrning som gör bilen smidigare i stan och stabilare på motorväg och det känns att den hjälper, särskilt när man ska navigera i trängre utrymmen. Adaptiva krängningshämmare ska hålla nya Touareg upprätt i kurvor och det märks tydligt hur effektiv den är på att ta bort känslan av att bilen lutar på kurviga alpvägar. Trots att den nya generationen är 106 kilogram lättare än den förra väger den över två ton och det påverkar naturligtvis körkänslan vid dynamisk körning. Bilen känns aldrig rivigt snabb, utan snarare kraftfull. Som förare ser man hur hastighetsmätaren vandrar uppåt utan att det märks nämnvärt.

Nya Touareg är fylld med så mycket ny teknik att den uppfattas som modernare än NASAs forskningscentral. Den är komfortabel och lätthanterlig med hjälp av teknologiska lösningar och inger det lugn man förväntar sig av en lyxbil. Motoralternativet som erbjuds initialt är kraftfullt nog men V8-dieseln med 421 hästkrafter är något jag ser fram emot. Förra Touareg var en bra bil men den nya kliver upp till en helt ny nivå. Den är en extremt bra SUV som kommer att imponera på de allra flesta. Nya Volkswagen Touareg kommer definitivt att bli en tuff utmanare i premium-SUV-segmentet, och inte minst till märkessyskonet Audi Q7.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.