BMW 630d Gran Turismo
Motor:
3,0-liters, rak 6-cylindrig diesel, 265 hästkrafter, 620 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatisk växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1900 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5091/1902/1538mm
Pris: 619 000 SEK (Testbil ca 1 020 000 SEK)

BMW:s bilar verkar föröka sig som en samling promiskuösa kaniner eftersom deras modellutbud nu är utbrett bortom rimlighetens gränser. Deras senaste tillskott är 6-serie Gran Tourismo, som förut tillhörde 5-serien. Risken med att ha ett antal modeller i sin lineup som påminner mer om ett telefonnummer än en vettig siffra är att märket kan förlora sitt fokus. Är då nya 6-serie GT en bil som hör hemma hos BMW eller är den lika överflödig som den ser ut att vara? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW 630d GT.

Låt oss börja med den enorma elefanten i rummet: utseendet. Om du beskådar 6-serie GT rakt framifrån ser den riktigt stilig ut, eftersom fronten är tagen rakt från 5-serien. Rör du dig dock en millimeter åt höger eller vänster förstörs allting. Bilens silhuett är grotesk och bakdelen är klumpigare än en icke mediatränad politiker som just använt riksdagskortet för att shoppa sexuella tjänster.

Det bör dock poängteras att 6-serie GT ändå ser bättre ut än 5-serie GT som den efterträder men det är lite som att säga att servicen på Ryanair är bättre för att de slutar att ta betalt för toalettbesök. Visst är det en förbättring, men situationen är fortfarande oerhört långt från optimal. Insidan är tack och lov en underbar blandning av 5- och 7-serien. Materialen är perfekta, och alla knappar sitter där man förväntar sig. Huvudutrymmet i baksätet är mer begränsat till följd av den sluttande taklinjen, men bagageutrymmet är alldeles utmärkt.

Steget från 5- till 6-serie medför några utrustningsmässiga fördelar. Den med en fet plånbok kan välja till luftfjädring, soft close-dörrar och stolsmassage. Detta ger 6-serien en genuin lyxbilskänsla, något som verkligen är nödvändigt för att den ska utmärka sig från 5-serien. Jag upplever den som lika bekväm som en 7-serie men inte riktigt lika ljudisolerad.

Vår testbil var utrustad med 30d-motorn och bakhjulsdrift, en alldeles utmärkt drivlina för sportig körning. På torr asfalt. När vi hade bilen snöade det dock som om gud ville straffa svenskarna rejält. En bakhjulsdriven BMW är ungefär lika anpassad för vinterförhållanden som jag är för vegetarianism. Jag behövde alltså inte försöka särskilt mycket för att köra fast i snön. Tack och lov fanns det tillräckligt med mankraft tillgänglig för att knuffa loss fordonet.

Det bästa sättet att köra 630d GT i snö är med antisladden helt avstängd och sinnena på helspänn. När greppet väl släpper är bilen förvånansvärt förutsägbar och hanterbar. Javisst, den är enormt stor och nästan 200 kg tyngre än motsvarande 5-serie, men den upplevs inte alls så klumpig som siffrorna eller utseendet föreslår. Motorn är dessutom helt fantastiskt vridstinn och responsiv, och växellådan arbetar mjukt men bestämt.

Mitt största problem med 6-serie GT är dock att den känns så onödig. Vår testbil var i princip maxutrustad och kostade då ungefär en miljon riksdaler. Det är dyrt. Väldigt dyrt. Den enda jag kan tänka mig som skulle köpa en 630d GT är den som tycker att 530d inte känns tillräckligt exklusiv och bekväm, men som tycker att en 730d är lite för opraktisk. Frågan jag då ställer mig är hur många sådana människor som finns? Jag föreställer mig att det är en ytterst begränsad skara och de som väl slår till på en känns inte som de mest sympatiska människorna med tanke på bilens groteska formgivning.

Jag tycker verkligen inte om 630d GT. Den är oerhört fin att köra, mycket bekväm, och har en briljant interiör men i sammanhanget spelar det ingen roll. De som kommer att köpa den gör det för att den är dyr och provocerande. Antagligen kommer de också att bära en Rolex på armen, bara för att folk vet att den är dyr, inte för att det faktiskt är en genuint bra klocka. Sådana människor har jag inte mycket till övers för, och det är synd på en annars bra bil.

BETYG
Exteriör
4
Interiör
9
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
3
Relativ prestanda
7
Personlighet
7
Motorljud
6
Komfort
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.