För ett tag sedan körde vi nya Ford Fiesta och blev genast imponerade över hur mycket körglädje den bjuder på. Tyvärr var bilen vi testade då utrustad med en automatlåda som är lika snabb som de rullatorburna pensionärerna som strosar runt i korridorerna på ett äldreboende. Jag var säker på att en bil med den manuella lådan skulle förhöja körupplevelsen ytterligare. Redan då uttryckte jag min stora förväntan över att få lägga vantarna på den sportigare versionen av nya Fiesta, nämligen Fiesta ST. Nu har Ford släppt den efterlängtade busvarianten tillsammans med en mer robust variant som fått namnet Active. Vi tog oss ner till de bergiga områdena runt Nice i Frankrike för att få tillbringa en stund bakom ratten. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad nya Fiesta ST och Active har att komma med.

Den första dagen var tillägnad helt och hållet Active-versionen. Den har högre markfrigång än den vanliga och utsidan har prytts med plastdetaljer för att visa omvärlden att det sitter en aning mer äventyrslysten människa bakom ratten. Versionen jag körde hade en trecylindrig motor med 140 hästkrafter under huven som visade sig passa fint till bilen. Trots att den heter Active och ska passa människor med, som namnet antyder, en aktiv livsstil går den inte att få med fyrhjulsdrift. Vill man lämna den asfalterade vägen finns det en körlägesväljare med ett läge som ska anpassa antispinnsystemet för lite tuffare underlag. Körmässigt är det inte mycket som skiljer den vanliga versionen från Active. Trots att den är höjd och har omarbetade stötdämpare är det som att byta från en röd cykel till en likadan fast blå, man märker ingen skillnad förutom det estetiska.

Fakta:
Active
18 millimeter högre än vanliga Fiesta
Tre körlägen för att optimera grepp
ST
Sportigare modell
Helt ny version av Fords Ecoboost-motor
Omarbetade stötdämpare

Andra dagen var det dags för lite livligare körning. Ford menar att Fiesta ST redan vid första anblick ska uppmuntra till dynamisk körning. Designen är allmänt sportigare med detaljer som större fälgar, svart bikakegrill med röd ST-logga och synliga utblås. Den största skillnaden interiört är de skålade Recaro-sätena som för en gångs skull inte påminner om att sitta på kokosnötskal. De här sätena är genuint sköna att placera baken i men ger samtidigt stöd åt sidorna så att man slipper hålla i sig som om livet stod på spel på kurviga bergsvägar.

Något annat som höjer den sportiga känslan är ljudet. Precis som i Active finns det tre körlägen att välja på som ändrar ljudet samt styr- och gasrespons. Dock är det ”sport” och ”track” som gäller snarare än ett ”eco” och ett greppeffektivt alternativ. Så fort man trycker på startknappen i Fiesta ST morrar motorn till och så fort man nuddar gasen hörs det ett diskret vrål från den bakre delen av bilen.

Pris:
Active
Från 184 300 kronor
ST
Från 213 800 kronor

Väl uppe i de slingriga bergsvägarna märks det var Fiesta ST trivs som bäst. Den trecylindriga motorn med 200 hästkrafter låter väldigt härligt och den känns snabb, men inte så snabb att man blir rädd. Det finns alltid kraft tillgängligt och den manuella växellådan gör att man som förare hela tiden är involverad och lättare kan förutspå hur bilen kommer att uppföra sig. Själva växelspaken sitter relativt långt ner så ibland kan det nästan kännas som att man behöver sträcka sig efter den, men när man väl nått den är den lätthanterad och distinkt. Trots utmanande kurvor i bergen var Fiesta ST alltid precis lika lycklig som föraren över att slänga sig in i dem och vill man få den att understyra får man jobba hårt eftersom den klistrar fast sig på vägen som om asfalten innehöll en viss procent superlim.

Fiesta Active är svagare och lite större än ST men kan ändå sätta ett leende på förarens läppar. Det som skiljer den från en vanlig Fiesta är designen vilket gör den till en onödig modell. Ford hävdar att stötdämparna är omarbetade och visst är den några millimeter högre men inget av det märks bakom ratten. Man kan lika gärna spara några slantar genom att köpa en helt vanlig Fiesta. ST däremot är ämnad för den som letar efter äkta körglädje. Den är, oberoende av väg, alltid underhållande att köra. Ljudet, kraften och det livliga beteendet gör Fiesta ST till en bus-bil som levererar en känsla som många andra bilar har svårt att slå.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.