BMW verkar ha fått Competition-influensa eftersom man på kort tid har lanserat två modeller med det sportiga tillvalet. För inte så länge sedan lanserades M2 Competition och nu är det dags för storebrodern M5 att bli sportifierad.

Den stora frågan är egentligen vad det är som gör att nya M5 behöver bli kraftfullare och sportigare? Det kan vara så enkelt att Mercedes-AMG E63 S är för svårslagen att BMW måste ta i med hårdhandskarna för att få bukt på supersedanen från Stuttgart.

Vad har då ingenjörerna i München knåpat ihop för att kunna klå sin konkurrent? Först och främst har V8:an fått sig en effektökning på 25 hästkrafter och pumpar nu ur sig saftiga 625 hästkrafter och 750 Nm. Det gör också att M5:an kommer iväg 0,1 sekunder snabbare från 0–100 km/h och levererar nu en svindlande tid på 3,3 sekunder. Kom ihåg att detta fortfarande är en sedan med fyra dörrar och ett ordentligt bagageutrymme.

Effektökningen hanteras genom att bilen har sänkts sju millimeter och fått tio procent hårdare dämpare, och som i sin tur resulterar i en mer direktstyrd och alert körupplevelse.

Competition-paketet innebär också en mjuktuff utstyrsel med nya 20-tumsfälgar och mer svarta detaljer, men det som förmodligen kommer att utmärka sig mest är det maffiga ljudet från M Sport-avgassystemet som du får monterat i priset.

Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.