Opel Grandland X 1.6D ECOTEC
Motor:
1,6-liters, 4-cylindrig, diesel, 120 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatväxellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 11,8 sekunder
Toppfart: 189 km/h
Vikt: 1581 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4477/1856/1609mm
Pris: 264 900 SEK (Testbil ca 330 000 SEK)

Opel bestämde sig för något år sedan att deras modellutbud var i behov av förändring, vilket inte var en sekund för tidigt. Att säga att man körde en Opel var i stort synonymt med att säga att man för länge sedan kvalificerat sig för tjänstepension. Detta strävar naturligtvis inte någon välfuntad marknadsföringsavdelning efter varför märket ryckte upp sig rejält med modeller som Adam S, nya Insignia, och nu senast den sprillans nya modellen Grandland X. Javisst, namnet är idiotiskt och påminner mer om en energidryck än en mellanstor SUV, men frågan är om bilen är bättre än så? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Opel Grandland X.

När du närmar dig Grandland X för första gången kommer du genast att slås av den djärva exteriören. Bilen är, för att tala klarspråk, en designmässig fullträff med sina aggressiva men ändå flytande linjer. Särskilt baklyktorna är så snygga att jag inte kan låta bli att vända mig om varje gång jag parkerat bilen. Den stilrent vita lacken i kombination med multiekerfälgarna innebär ett yttre som är lika smakfullt och elegant som en stamkund på Savile Row. Snyggt jobbat Opel, ni börjar äntligen hitta er egen stil.

Lovorden fortsätter när vi tar oss vidare till interiören. Layouten är snygg och prydlig, utan varken för mycket eller för lite knappar. Infotainmentsystemet är också sprillans nytt och exceptionellt användarvänligt. Det enda jag stör mig på är att listan med radiokanaler försvinner varje gång man byter kanal. Opel har också lyckats få in lite snygga animationer här och var vilket bidrar till det välpolerade genomtänkta intryck man får av bilen. Dessutom är körpositionen alldeles utmärkt för mig som är omänskligt lång, men huvudtrymmet äts upp av panoramaglastaket.

Än så länge har jag inte mycket negativt att säga om Grandland X, och det förändras huvudsakligen inte när det kommer till bilens väghållning. Fjädringen är relativt hårt inställd vilket naturligtvis har en negativ inverkan på komforten, men bilens kurvtagningsförmåga drar nytta av det. Framvagnen greppar mer än väl när man tar kurvor lite snabbare än nödvändigt och körupplevelsen är på den fronten god. Det förändras dock när man kommer till drivlinan.

En dieselmotor med 120 hästar kombinerat med framhjulsdrift låter lika spännande som att lyssna på James May förklara hur en katalysator fungerar, vilket det också är. Motorn klattrar på tomgång som om den håller på att falla i bitar och bilen är kort fattat för långsam. Om du är det minsta intresserad av aktiv körning bör du omedelbart stryka Grandland X från din lista över potentiella kandidater. Om du istället letar efter en bil som kan ta dig från en plats till en annan är situationen givetvis en helt annan, men det gäller också varenda märke och modell såvida du inte köper något östeuropeiskt från kommunisteran.

De praktiska egenskaperna då? De är godkända, men inte mycket mer än så. Den snygga designen medför en bakåtsikt som inte kan beskrivas som någonting annat än katastrofal. Bilen har tack och lov en backkamera men den är inte särskilt högupplöst. Baksätet är inte överdrivet användbart och bagageutrymmet är acceptabelt.

I slutändan är Opel Grandland X en trevlig bil med en otrevlig drivlina. Detta är synd eftersom jag är fullkomligt övertygad att den skulle kunna bli en succé bland människor som fortfarande är aktiva inom näringslivet (läs unga). Kanske kan den briljanta designen fortfarande locka dessa människor, men jag är inte helt övertygad. Jag vill ändå poängtera att Grandland X, tillsammans med flera av Opels senaste modeller, gör märket till ett av de mer underskattade på den svenska marknaden. Om du är mer intresserad av utsidan än det som gömmer sig under motorhuven är Grandland X ett utmärkt alternativ för dig.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
6
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
6
Relativ prestanda
3
Personlighet
7
Motorljud
2
Komfort
6
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.