Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 4×4 DSG
Motor:
 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor, 190 hk, 400 Nm
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Vikt: 1635 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4860/1860/1480mm
Pris: från 283 700 SEK (Testbil ca 425 600 SEK)

Volvo V70 var nästintill lika folkkär som Lasse Berghagen när det begav sig, och var en viktig beståndsdel i begreppet ”Svenssonfamilj”. Det svenska folkhemmet har idag istället övergått till att välja de tyska bilmärkena som dock är lika välutrustade som en students kylskåp. Det finns däremot fortfarande bilar som erbjuder mycket valuta för pengarna idag och en av dem är Škoda Superb. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln för att ta reda på om den tjeckiska biltillverkaren har något att erbjuda det svenska folkhemmet och recensera Škoda Superb Combi.

Škoda har fått ett stort lyft sedan Volkswagenkoncernen tog över taktpinnen. Kvaliteten har ökat drastiskt och valuta för pengarna är ofta en passande beskrivning för det tjeckiska bilmärket. Vår testbil har en lika lång utrustningslista som matkvittot inför julafton, men trots detta är ändå slutpriset chockerande lågt. En fullutrustad Škoda Superb Combi med 190 dieselhästkrafter, DSG-låda och fyrhjulsdrift är lika dyr som en grundutrustad Audi A4 med samma kraftkonfiguration – snacka om prisvärd bil.

Laurin & Klement-emblemen som finns utplacerade lite varstans på bilen avslöjar att fokus ligger på komfort och exklusivitet snarare än sportighet. Den som har kört Volkswagenbilar tidigare känner igen sig i kupén, men faktum är att interiören upplevs som snudd på lyxig. En stor del av denna känsla kommer från det enorma utrymme som finns i bilen. Särskilt anmärkningsvärt är baksätet som har så mycket benutrymme att du kan tro att du sitter i en limousine. Testbilen har dock det äldre mediasystemet och det känns något utdaterat med en dålig upplösning och små fördröjningar vid menyval. Beställer du däremot en Superb idag kan du välja till det briljanta infotainmentsystemet som även finns i dagens Volkswagenbilar.

Trots att bilen är lång, för att kunna erbjuda klassens största bagagevolym på 660 liter, upplevs den inte som otymplig på vägen. Dieselmotorn på 190 hästkrafter flyttar det 1,6 ton tunga skeppet till måttstocken 0–100 km/h på 7,7 sekunder, vilket i dagens mått är rimliga siffror. Drivlinan är dock inte lika inspelad och finstämd som sin koncernkollega Audi A4. Växlingarna har inte samma krispighet och finess och effektöverföringen blir därför stundtals trög. Škoda Superbs dubbelkopplingslåda får dessutom endast nöja sig med sex växlar vilket inte drar ner bränsleförbrukningen till den nivå som man hade önskat. Av dessa anledningar kan man jämföra Škoda Superb med en Android-telefon – du får en produkt med bra prestanda och många fiffiga funktioner till ett lägre pris än de dyra konkurrenterna. Skillnaden är att allt inte är utvecklat specifikt för din modell.

Superben har dock så många kvaliteter, att jag utan tvekan haft med den på min spekulationslista om jag hade varit ute efter en familjebil idag. Komforten är väldigt bra med tanke på bilens storlek och gillar du att göra bilresor med familjen kommer Škoda Superb göra jobbet galant. Den långa utrustningslistan och det goda utrymmet gör resan mer lättsam och förvandlar det snarare till en njutning.

Du känner dig speciell när du kör Škoda Superb för det känns som att du är steget före alla andra, lite som att du köpt Bitcoin innan det blev upphaussat. När grannen stolt visar upp sin nyinköpta, grundutrustade A4, kan du enkelt bräcka det med läderklädsel, Canton-högtalare, panoramaglastak och ett infotainmentsystem med touchskärm – för samma peng. Detta är ett tydligt bevis på att Škoda Superb borde få mer utrymme i det svenska folkhemmet.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
7
Körglädje
6
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
6
Relativ prestanda
6
Personlighet
7
Motorljud
4
Komfort
6
Valuta för pengarna
10
Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.