Dacia är bilmärket som har riktat sig mot de människor som inte vill belåna sig upp över öronen för att kunna köpa en ny bil. På senare år har de gått från att vara bilar som bara är kända för sitt pris och inget annat, till att sälja modeller som vissa faktiskt vill ha och uppskattar. Dacia har haft en framgång som liknar Carolas på 80-talet och är ett större bilmärke än vad man kan tro. Sedan företaget togs över av Renault 1999 har de nämligen sålt fem miljoner bilar. Förra året stod den robusta modellen Duster för 50% av märkets försäljning. Nu är en ny generation här. Låt oss lägga i Högsta Växeln och bege oss till Arlanda för att se vad nya Duster går för.

Beskådar man utsidan av nya Duster har den förändrats lika mycket som fasaden på ett klassiskt rött hus med vita knutar jämfört med förra året. Den ser fortfarande robust och enkel ut, och formerna i grillen samt de feta takbågarna avslöjar snabbt vad det är för bil. Det är först om man kikar på den bakifrån som skillnaderna börjar visa sig. Tittar man enbart på baklyktorna är det i princip omöjligt att urskilja Duster från Jeep Renegade. De är båda fyrkantiga med vita former format som ett kors. Faktum är att hela Dusters design är omarbetad. Enligt märket själva är ingenting taget från den gamla utan allt är lika nytt som lagen om mobilförbud i bilen.

Även interiören är uppdaterad, men till skillnad från utsidan märks det tydligt från första anblicken. Att titta på förra generationens interiör var ungefär lika roligt som att stirra in i en vägg. Den nya är mer stilren och strukturerad. Det märks att Dacia har jobbat hårt med att förbättra kvalitetskänslan och de nya reglagen till klimatanläggningen är så bra att jag nästan skulle vilja kalla dem för premium. Interiören går dock absolut inte att jämföra med de tyska märkenas men den har gått från att vara totalt utdaterad till att ha anpassats till modern tid.

Vad är nytt? 
Uppdaterad design 
Materialval i interiören 
Förbättrad komfort

Väl bakom ratten märks det att körupplevelsen är fokuserad på komfort. Den är tystare än tidigare vilket beror på att bilen har ljudisolerats lika väl som en musikstudio. Ljudet från bensinmotorerna är knappt märkbart medan dieseln fyller kupén med det typiska dieselklattret, dock inte mer än någon annan dieselbil. Styrningen är mycket lättare än tidigare. Det räcker med att hosta till när man håller på att parkera så har man plötsligt fullt rattutslag. Den övergripande känslan är att nya Duster har fångats i en bur och blivit tam. I och med den förbättrade interiören och komforten är den råa känsla som tidigare fanns som bortblåst.

Fakta: 
Pris från 99 900 kronor 
Två bensinmotorer med 115 respektive 125 hästkrafter 
En dieselmotor med 110 hästkrafter 
Börjar säljas i början av februari

Efter en kort tur på landsväg var det dags att bestiga berg, eller ja, åtminstone testa bilen på en kuperad terrängbana. Det finns några hjälpmedel för att enklare kunna navigera bortom asfalten. En av funktionerna är bilens fyra kameror, en åt varje håll. Dessa är dock lika bra på multitasking som en tonåring under puberteten. Det går nämligen bara att projicera en av kamerornas bilder åt gången i infotainmentsystemet, ett system som för övrigt påminner om att knappa på en enklare, men färggrann grafräknare. Det är lågupplöst och känns alltid slö.

Nya Dacia Duster är ett klart lyft från tidigare. Både exteriören och interiören har blivit stilrenare och fått högre kvalitetskänsla. Den är tystare och mer komfortabel än den föregående men fortsätter att utstråla en robust känsla, precis som den alltid har gjort.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.