Att utmärka sig på SUV-marknaden är idag lika svårt som att spela gitarr med fötterna. Trots att det verkar bli det nya svarta som familjebil sett till försäljningssiffrorna, krävs det både komfort, ny teknik och en rimlig prislapp för att över huvud taget ha en chans mot konkurrenterna i det billigare segmentet. Hur väljer då Renault att axla utmaningen som en SUV i D-segmentet innebär? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Renault Koleos kan hjälpa till att ersätta kombin som det ultimata familjefordonet.

Renault Koleos 2.0 dCI 175 X-Tronic 4WD

Motor: 2-liters, 4-cylindrig, diesel, 177 hästkrafter, 380 newtonmeter

Kraftöverföring: Dubbelkopplad 7-stegad automat

Acceleration 0-100 km/h: 9,5 sekunder

Toppfart: 201 km/h

Vikt: 1747 kg

Mått (längd/höjd/bredd): 4672/1678/1843mm

Pris: 259 900 SEK (Testbil ca 375 000 SEK)

I det ögonblick som du ska hoppa upp i Koleos, och således instinktivt tar upp bilnyckeln, märker du att du får med två iPads på köpet. Den ena är bilnyckeln, om än i ett miniformat. Som tur är behöver du inte använda den alls, du kan både låsa upp och låsa bilen utan ett enda knapptryck. Väl inne i bilen hittar du den andra, som utgör mastodontskärmen för infotainment. Det öser ut information likt en vårflod, till skillnad från instrumentpanelen som ger dig precis den information du behöver och inget annat. Det övriga intrycket är välkomnande och interiören har helt klart sett sämre ut när det kommer till Renault. Materialen är relativt generöst valda, inget som tömmer en hage på kossor i jakt på skinn men heller inte en studie i hur plast kan integreras till varje pris.

När du slutat att fippla med de sexton miljoner funktioner som iPad nummer två erbjuder trycker du självklart på gaspedalen för att börja din resa. Växlingarna som följer sker i vissa intervall ryckigt och med bristfällig timing. Den automatiska CVT-lådan verkar ibland förbannad och vilsen, för att uttrycka sig milt. Dieselfyran på 177 hästar räcker gott och väl till för att få fart på kolossen, men inte mer än så. Styrningen känns lika lätt som minimjölk. För att få någon typ av feedback måste du antingen hota den med pistol eller svänga 90 grader i hastigheter som inte är lagliga i Sverige. I jakten på komfort riktad mot de som kör avslappnat har Renault varit måna om att trubba av och dämpa alla intryck som gör att föraren kan engagera sig i körningen. Det har de också lyckats med.

Utifrån syns Koleos, och storleken är det som gör att designen faktiskt känns godkänd, även om formerna gör att Nissan X-trail känns skrämmande nära. Den bulkiga utsidan får tyvärr sällskap av fejkade utblås och mindre lyckade detaljer som framkallar uppstötningar snarare än trånande blickar. Det är trots allt förlåtligt sett till förväntningarna.

Komforten är, på bekostnad av köregenskaperna, förvånansvärt bra. Du lurar ingen passagerare att de åker i en Rolls Royce, men den lätta och bekymmersfria upplevelsen bakom ratten och i övriga säten går inte att ta miste på. Faktum är att Koleos är oerhört trevlig att åka i, men knappast rolig att köra. Understyrning och dålig feedback från ratten går hand i hand med klart godkänd bekvämlighet och rymlighet tack vare fem säten istället för sju. Till och med de över svensk medellängd får plats med benen i baksätet. Kombinera detta med ett trevligt ljudsystem från Bose och panoramatak, så framgår det tydligt att det är en bil för de som vill komma fram bekvämt snarare än att faktiskt köra.

Med Koleos har Renault fokuserat på helhetsupplevelsen som på det stora hela är bekväm och generös så länge du inte sätter dig bakom ratten. Tittar du närmare återfinns många sämre detaljer och en körupplevelse som är trubbig och vag, men som öppnar för en komfort som lever upp till prislappen, och lite till. Till råga på allt är priset högst rimligt, den fullutrustade versionen stannar under 400 000 kr vilket är slagkraftigt billigt med tanke på den biltyp och utrustning du får.

Kolossen visar absolut inte vägen framåt, men tacklar vardagen på ett smärtfritt och generöst sätt. Renault Koleos är en bil för den som inte vill köra men som gärna kommer fram enkelt och smärtfritt.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
6
Körglädje
4
Valuta för pengarna
9
Relativ Praktikalitet
8
Ha-begär
5
Relativ prestanda
7
Personlighet
5
Motorljud
5
Komfort
7
Färsk på Högsta Växeln och också yngst. Volvofanatiker och besatt av hårdrock.