Test: Volkswagen Polo GTI

Golf GTI är en av de mest ikoniska bilarna som finns. Varje modell från Mark 1 fram till Mark 7 (med ett fåtal undantag) har varit magnifika. Vad alla inte  nödvändigtvis vet om är att även den mindre modellen Polo, har bestyckats med GTI-emblem. Den senaste varianten Volkswagen Polo GTI bygger på nya Polo och MQB-plattformen och siktar på att locka lugna entusiaster med ett sinne för praktikalitet. För att skapa sig en bild över huruvida detta är en småbil med lite större fälgar, eller en seriös ”pocket rocket” med vardagspotential åkte vi till Mallorca för att provköra den.

Till skillnad från Sverige har Mallorca generellt sett fina och släta vägar. Motorvägspartier och mindre landsvägar äts lätt upp av Polo GTI som på detta underlag visar på en beundransvärd komfort. Med det adaptiva chassit i normalläget kan man luras till att detta är en mjuk kamrat som helst vill att man ska åka lugnt och komfortabelt. Det är först när man vill köra om som man märker att den nya 2-liters motorn på 200 hästkrafter har kapacitet att ta sig förbi det mesta som rullar på Mallorcas gator.

På lena motorvägar kan man åtnjuta det senaste i form av teknik. Digitala mätarhus, radar-farthållare och ett välfungerande infotainmentsystem är några av de funktioner som får Polon att kännas rejält uppvuxen. Förutom uppvuxen känns det också som  att detta är en genuint modern bil som lätt kan frakta en mindre familj på bilsemester runt Mallorcas vägnät. Komforten är på plats, normaldimensionerat  bagage får plats i kofferten och normalvuxna människor får plats i baksätet. Allt detta antyder att Polo GTI kanske är mer av en familjebil med sportratt och röda inlägg än en riktig hot hatch. För att ta reda på om detta stämde gav vi oss ut på Mallorcas egen tävlingsbana Circuito Mallorca RennArena.

Ute på banan växlade det mellan torrt och vått underlag vilket utgör en ganska stor utmaning för en framhjulsdriven bil. Med sportläget ilagt och spårvalen utstuderade  blev det dags att sätta Polo GTI på prov. Vad som resulterade är inget annat än förvånande, bilen uppträdde sig riktigt bra. Vid en tight teknisk bana som denna räckte bilens 200 hästkrafter gott och väl.

Chassit bjöd på en redig dos lekfullhet i det våta och kändes samtidigt planterat på torrt underlag. Vad som imponerade mest var nästan framdifferentialen  som tillät föraren att få exemplariskt grepp in i kurvorna och konverterade sedan kraften med en enorm effektivitet ut ur kurvorna. I snabbare partier märkte man att det inte rörde sig om något italienskt strykjärn, men sammantaget blev intrycket mer än godkänt. Det finaste betyget till Polo GTI på bana är att man faktiskt kan ha riktigt kul utan att heta Rydell i efternamn och vill man ut på en track day finns det inget som stoppar dig.

Efter bankörningen gav vi oss ut mot Mallorcas kust och genom ståtliga bergskedjor. Serpentinvägarna som huserar i detta område är inte bara bland de vackraste jag någonsin sett, utan även Polo GTI:s andra hem. I hårnål efter hårnål som ledde upp till bergen kom bilen verkligen till sin fulla rätt.

Lådan jobbar med samma kliniska effektivitet som en tysk urmakare, chassit ger förtroende att attackera kurva efter kurva och man vill helt enkelt inte sluta köra. Ljudbilden är dessutom riktigt trevlig och visserligen är en del av ljudet syntetiskt, men det bryr jag mig inte om när man får åtnjuta både morr och smatter på samma gång. Polon känns perfekt dimensionerad för denna typ av ringlande miljö och man har lyxen att faktiskt pressa den utan att känna sig rädd eller attrahera det spanska polisväsendet.

Efter denna provkörning känns det som att Volkswagen Polo GTI nu är ett seriöst alternativ till Golf GTI. Det finns egentligen ingen punkt där det fullkomligt brister, utan känns som ett komplett och underhållande paket. Det sista ordet kommer när vi provkör bilen i Sverige, men efter att ha fått visa upp sig på Mallorca verkar framtiden riktigt lovande för Volkswagen Polo GTI.