Det går ingen nöd på den som söker en lyxig SUV. Det finns fler modeller och tillverkare att välja mellan än pälsar från utrotningshotade djur på Östermalm. Den som har önskat sig en fransk modell har dock varit utan alternativ – fram tills nu. Nya DS 7 Crossback är Frankrikes första riktiga försök på en modern premium-SUV, och dessutom märkets första egna produkt sedan separationen från Citroën. Kan Audi och Mercedes slänga sig i väggen? Jag packade väskan och begav mig till Paris för att lägga i Högsta Växeln och undersöka den saken.

Konkurrenter
Audi Q3
Mercedes-Benz GLA
Volvo XC40
Jaguar E-Pace
BMW X1

Att placera DS 7 i någon av de traditionella SUV-storleksklasserna är svårt. Sett till längd ligger den någonstans mellan kompaktklassen (Audi Q3) och mellanklassen (Q5). DS själva menar att bilen är tänkt att konkurrera med den förstnämnda, även om jag inte skulle säga emot om någon påstod den andra. Det fysiska utrymmet inuti bilen är bland de bästa i klassen, om man nu ska jämföra med Q3 och dess jämlikar.

Fakta
DS första egna modell sendan separationen från Citroën
Active Scan Suspension skannar av vägen och anpassar fjädringen därefter upp till 90 km/h
Plug-in hybrid kommer 2019
Byggs på samma plattform som Peugot 3008
B.R.M.-klocka finns som tillval

På motorfronten hittar vi en bensin och en diesel, med 225 respektive 180 hästkrafter till förfogande. Senare kommer även en 180 hästars bensin som blir insteget med en prislapp på cirka 350 000 spänn (inklusive alla säkerhetspaket), samt en plug-in hybrid som blir toppvalet med 300 kusar i systemeffekt (priset lär landa runt 550 000 kronor). Vi fick provköra samtliga, förutom 180-hästars bensinaren.

Motorerna har alla något gemensamt – de är bra. Väldigt bra, till och med. Ljudnivån är låg, kraften tillfredställande och karaktären len. Växellådan kan dock inte mäta sig med konkurrenternas alternativ. Under vanlig körning är den fullt godkänd, men om man har bråttom växlar bilen segt. Att använda de förvisso snygga och välplacerade växelpaddlarna gör inte saken bättre. Detta vägs dock upp av goda köregenskaper, hyfsad styrning och skön komfort.

Priser och modellvarianter
Svenska priser blir officiella nästa vecka, siffrorna nedan motsvarar brittiskt pris. Svenska priser ska enligt DS företrädare bli mellan cirka 350 000 – 450 000 kronor. 
Performance Line: ca 350 000 SEK (kommer 2018)
Prestige:
ca 439 000 SEK
Ultra Prestige: ca 490 000 SEK
Plug-in hybrid:
ca 560 000 SEK (kommer 2019)

Av DS sedvanligt lekfulla design syns inte många spår. Bilen ger ett betydligt mer seriöst intryck på utsidan än tillverkarens övriga modellprogram. Det är dock på insidan det blir som mest intressant. Två stora skärmar är huvudnumret, kompletterat av en uppsjö träffsäkra detaljer. Här är designen mitt i prick, precis vad jag vill ha från DS (psst, välj det bruna lädret om du ska beställa bilen). Form har dock fått gå före funktion. Vissa knappar sitter på så konstiga ställen att man skulle kunna tro att DS har valt placering genom att dra lott eller kasta tärning. Hur skulle man annars komma på idén att sätta fönsterhissarna vid sidan av växelspaken?

Under allt smink finner vi att bilen baseras på EMP2-plattformen, vilken delas med koncernsyskonet Peugeot 3008 (något som DS ingenjörer inte gärna pratar om). Även motorer, växelspaken, teknik och dylikt delas. Detta genomsyrar helheten, och är bilens största problem – det känns inte riktigt premium. Särskilt inte om man räknar med det faktum att DS 7 är framhjulsdriven, och saknar tyskarnas (för att inte säga Volvos) skyhöga kvalitetskrav.

Nya DS 7 Crossback bådar gott för märkets framtid. Visst finns det problem som jag innerligt hoppas att DS åtgärdar i framtiden, men överlag går det inte att förneka att bilen är en stark ”debut” från DS sida. Inte minst lyckas den sticka ut genom att vara unik. När jag såg de första bilderna från premiärvisningen väcktes omedelbart min nyfikenhet, och jag kan lugnt konstatera att jag inte är besviken. Synd bara att DS har självförtroende nog att ta bra betalt för bilen (exakt hur mycket får vi reda på nästa vecka).