Golfklassens övre skikt som i folkmun kallas ”Hot Hatches” bjuder idag på en otrolig variation av bilmodeller. Den detaljorienterade och lite fantasilösa köparen kommer med största sannolikhet att fastna vid en Golf GTI, men som köpare ska man veta att det erbjuds så mycket mer än bara VW-produkter. Högsta Växeln har därför ställt två lite mindre, inte fullt så uppenbara smällkarameller mot varandra i ett test. I den italienska hörnan står Abarth 595 Competitzione med 180 hästkrafter och en manuell låda. I den franska ringhörnan hittar vi Renault Clio med dubbelkopplad automat och hela 200 hästkrafter till sitt förfogande. Låt oss lägga Högsta Växeln och ta reda på vilken mini-raket som kommer vinnande ur fighten.

Abarth 595 Competizione
Motor:
 1,4-liters, fyrcylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 1035 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3657/1488/1627mm
Pris: 228 900 SEK (Testbil 284 350 SEK)

Om vi börjar med fransosen finner vi direkt att detta är en prestanda-bil i en mer klassisk bemärkelse. Under huven sitter fyra cylindrar som med hjälp av lite överladdning bjuder på en ordentlig knuff om högerfoten får jobba. Växellådan är dubbelkopplad vilket leder till snabba växlingstider, men den ingenjör som programmerat den verkar ha varit mer fokuserad på att dricka rödvin och äta ost. Lådans förfining och intuitiva beteende är inte i närheten av vad exempelvis tyskarna erbjuder i motsvarande bilar. Om man jämför bilarnas drivlinor kan man lättast summera Renault som modern och Arbarth som underbart primitiv. När Renault erbjuder en tämligen högteknologisk låda kontrar Abarth med en konventionell manuell växellåda. Det är inget under av finess och precision som erbjudes i exempelvis Mazda MX-5 eller Porsche 911, men att ha en riktig spak ger ändå föraren en större mån av kontroll som klär 595:an. Abarth 595 har likt Clio RS en fyrcylindrig motor men ett märkbart kraftunderskott på 20 hästkrafter. Totalt produceras det 180 italienska hästkrafter vilket kanske inte låter så spektakulärt för gemene man. Skillnaden i hur dessa hästar levereras är dock monumental. Clio bjuder på en ganska linjär effektleverans där kraften kommer tidigt och följs av en trevlig ljudbild upp till varvstoppet, lite som en Håkan Hellström-konsert som stabilt ökar i tempo. I 595:an händer ingenting i bottenregistret, när överladdningen kommer igång låter det som en racing-bil som krympt i tvätten, framdäcken kämpar för grepp och det blir som att rida en skenande åsna upp i hastighet. Accelerationen är därmed effektiv i Clion och mer underhållande i 595:an.

Renault Clio R.S. 200 EDC
Motor:
 1,6-liters, fyrcylindrig, bensin, 200 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: Sexstegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1204kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4090/1434/1732mm
Pris: 229 900 SEK (Testbil cirka 251 600 SEK)

Rent dynamiskt lägger sig Renault Clio RS en nivå ovanför italienaren tack vare ett hårt men magnifikt avstämt chassi. Clio RS är en fröjd att smiska genom kurvorna och den ger gott förtroende till föraren, även när bakvagnen börjar lätta. Abarth blir istället genom sin korta hjulbas aningen mer nervös. Chassit är det inget fel på, men man har inte samma förtroende in och ut i svepande kurvor. Med det sagt så är det en bil vars dynamiska förmåga är en av dess paradgrenar. Även om man inte vill ta några kurvor i fängelsebetingade hastigheter, är bilen extremt kommunikativ, smidig och direkt. Go-kart-clichén är någorlunda uttröttad i bilvärlden, men det är ändå den mest träffande liknelsen man kan dra i detta fall, det är verkligen go-kart-känsla man känner bakom ratten.

När det kommer till karisma vinner Abarth 595 med hästlängder. Få bilar ser så gulligt arga ut, låter så brutalt högt och är så underbart annorlunda. Det är en bil du blir förälskad med på samma sätt som du blir kär i en exotisk dansare, med andra ord är det rent logiskt väldigt svårt att förklara varför. Renault Clio RS å andra sidan är en bil man beundrar för dess egenskaper och dess förmåga att praktiskt paketera körglädje.

Kontentan blir lite av en pyspunktering i denna jämförelse. Vilken bil som är bäst är beror helt på vem du är som person. Söker du en liten bil med målet att inte adoptera bort några barn, besöka bandagar några gånger om året och samtidigt leva med en trygg men underhållande bil? Då är Clio RS ett ypperligt val för dig. Vill du istället ha en bil som är lika förutsägbar som Nordkoreas utrikespolitik, låter mer än en höftoperation utan bedövning och alltid får dig att le, då är Abarth 595 garanterat rätt val. Det blir med andra ord en subjektiv bedömning, men jag har hört att ett skratt förlänger livet med tre månader. Därför väljer jag Abarth 595 Competitzione och lever med ryggbesvär fram tills jag blir 225 år gammal.

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.