2018 Alpina B7 Biturbo
Motor: 4.4-liters V8, bensin, 608 hästkrafter, 800 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 330 km/h
Vikt: 2110 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5250/1491/1902mm
Pris (USA): $137 000 USD (Testbil $153 845 USD)

Alpina saluförs inte officellt i Sverige men kan importeras från Tyskland.

Alpina är ett inte ett bilmärke i ordets sanna bemärkelse. Premissen är att de tar BMW:s redan (oftast) utmärkta modeller och gör dem ytterligare lite mer utmärkta. De gör detta på ett så smakfullt sätt som fysiskt möjligt och det gör dem, enligt mig, oändligt häftiga. En av deras senaste modeller är B7 Biturbo, deras vision av BMW:s 7-serie, och ack så lyckligt lottade vi är som har fått chansen att köra den.

Att slå sig ned bakom ratten på en Alpina är lite som att sätta sig i en fem-stjärnig hotellbar. Vart man än vrider huvudet ser man inget annat än brunt läder och trä. Interiören är fullkomligt magnifik, men ändå inte särskilt annorlunda från en vanlig 7-serie.

Detsamma gäller för utsidan. Här och där har små modifikationer gjorts, och summan av dessa är storartad utan att sticka ut. Alpina är för gentlemannen, den diskrete figuren med stil och klass. De fyra utblåsen där bak påminner den uppmärksamme om att det inte rör sig om en 730d, och fälgarna lyckas med att vara unika men ändå stilfulla.

Körupplevelsen är även den magnifik. Alpina B7 lyckas med att gå mjukt och fint men ändå aggressivt på något obegripligt vis. Den är så behaglig att jag i princip aldrig vill sluta köra den, och jag tror inte att det blir mycket bättre än så.

Alpina B7 är i mångt och mycket en perfekt bil, särskilt om du är tät. Jag förväntade mig att den skulle kosta ungefär som en Rolls-Royce Ghost, men den är avsevärt mycket billigare. Den är så diskret och elegant att jag blir helt knäsvag, och samtidigt är den supermodern, inte så dyr som man kan tro, och snabb så att det bara skriker om det. Därför är Alpina B7 min nya favoritbil. Av alla bilar. Någonsin. Den du!

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.