Renault ZOE 400 km
Motor: Elmotor, 92 hästkrafter, batteri 41 kWh, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: Framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 13,2 sekunder
Toppfart: 135 km/h
Vikt: 1517 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4084/1562/1945mm
Pris: 244 900 SEK (Testbil 282 800 SEK) med batterihyra

När jag recenserade Renault ZOE med det lilla batteriet anmärkte jag att räckvidden var ett av de största problemen med bilen. Batteriet på 22 kWh gav nämligen en känsla av att vara instängd utan friheten att kunna ta sig utanför avgränsningarna. Renault verkar dock ha haft just det problemet i baktanke eftersom de även erbjuder en version som ska klara 400 kilometer. Jag har nu kört ZOE med 41 kWh-batteriet. Frågan är om det stora batteriet är lösningen på problemet och om det gör ZOE till en elbil som faktiskt går att använda till annat än vardagliga småärenden? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Renault ZOE med 41 kWh-batteriet.

Jag vill börja med att ta upp skillnaderna mellan 22 kWh-ZOE och 41 kWh-ZOE. Exteriört sett liknar de två versionerna varandra som ett par enäggstvillingar. ZOE har runda former och är lika grå som himlen en blaskig vinterdag. Trots att den har ett starkare batteri är det inte större, vilket innebär att bilens mått är desamma som tidigare. ZOE är en liten bil och vissa skulle säkert kalla den gullig. Jag säger hellre enkel och anspråkslös. Samma visa är det när man öppnar dörrarna och beskådar interiören. Den är enkel, inte futuristisk som i vissa andra elbilsmodeller och inte heller särskilt högkvalitativ. Det märks snabbt att den pryds av återvunna PET-flaskor snarare än högklassiga, mjuka material. Även bakom ratten känner jag igen mig från tidigare version. Det känns lite som att sitta på taket av ett höghus eftersom det finns en hel drös av batterier under sätena som därför inte är höj- och sänkbara. För en mer detaljerad beskrivning av bilens köregenskaper, komfort och andra egenskaper, läs gärna min recension av 22 kWh-versionen.

Trots att interiören och exteriören inte är förändrad jämfört med föregående version har räckvidden förlängts rejält. Som jag tog upp i min recension av 22 kWh-versionen var räckviddsångesten något som hela tiden vandrade runt uppe i huvudet. Den korta sträckan man kunde köra på en laddning medförde att jag hela tiden fick planera varenda detalj jag skulle göra. Om jag till exempel skulle hämta någon på Arlanda (cirka 4 mil från Stockholms innerstad) fick jag planera så att bilen var fulladdad och avboka varenda aktivitet 5 timmar före och efter hämtningen för att batteriet skulle kunna laddas upp igen. Enligt mig är det då en omöjlighet att känna sig fri och använda bilen till något annat än kortdistansärenden. Visst, den kanske fungerar som ett komplement i vardagen men att använda den till mer än det är svårt att motivera. För mig är den ungefär lika användbar som en häst och dessutom mindre miljövänlig.

Är versionen med 41 kWh-batteriet lösningen på alla dessa problem? För att svara på det vill jag börja med att ta upp den uppskattade räckvidden. Enligt NEDC (europeisk standard för att mäta bränsleekonomin) ska ZOE med det stora batteriet klara av 400 kilometer. Det påståendet är ungefär lika verklighetsförankrat som att jag är Rysslands president. Renault har dock varit vettiga nog att bortse från detta och skriver istället att 41 kWh-batteriet ger en ”maximal räckvidd på 300 km på sommaren och 200 km på vintern.”, det stämmer mycket mer överens med vad jag fick ut. Jag kände mig inte i närheten av lika begränsad som med 22 kWh-versionen. Om man kunde ta sig till mataffären med det lilla batteriet känns det som att kunna ta sig till månen med det stora, man känner sig klart friare.

Renault ZOE är en prisvärd liten elbil. Den trivs i stadstrafik men fungerar för lite längre turer med 41 kWh-batteriet. Den angivna räckvidden på 400 kilometer kommer man inte i närheten av trots att man knappt nuddar gaspedalen eller om man så heter James May och älskar ”hypermiling”. Med en inte helt orimlig räckvidd på cirka 25 mil kan man dock ta sig en bra bit. Den är ingen modell att montera takbox på och ta hela familjen till fjällen med, men den klarar mer än jobbet, mataffären och tillbaka hem. Renault ZOE 41 kWh är ett alternativ som fungerar utan att man känner sig konstant begränsad.

BETYG
Exteriör
5
Interiör
5
Körglädje
7
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
8
Relativ prestanda
6
Personlighet
5
Motorljud
4
Komfort
7
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.