Renault Kadjar TCe 130 EDC
Motor: 1,2 liters, 4-cylindrig, bensin, 130 hästkrafter ,320 newtonmeter.
Kraftöverföring: Dubbelkopplad 7-stegad automat
Acceleration 0-100 km/h: 10,5 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Vikt: 1535 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4449/1598/1836mm
Pris: 257 900 SEK (Testbil ca 271 300 SEK)

SUV:ar är idag lika vanliga som Fjällräven-väskor är på Söder. Oavsett biltillverkare kan man som konsument nästan alltid hitta en eller flera stadsjeepar i modellutbudet. Renault vill inte vara sämre och erbjuder idag lika många SUV:ar som LF erbjuder pensionslösningar. En av dessa modeller är Renault Kadjar som är riktad till de som vill åka högt men betala lågt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om man kan köra franskt högbygge utan att det luktar mögelost.

När man hoppar in, eller snarare upp , i Kadjar känner man sig genast ganska hemmastadd. Sittpositionen är fullt godkänd och man får en genomträngande känsla av att man kör någonting större än en Renault Twingo. Sett till materialval och atmosfär i kupén känns det mer som franskt surdegsbröd än tyskt stål. Plast är vad som återfinns i hela bilen, helt okej plast, men ändå plast. Ergonomin är typiskt fransk i det att allt tid går att hitta och lära sig så småningom, men inget är glasklart från början. Det är lite som att komma till Frankrike som turist, lokalbefolkningen vägrar kategoriskt att tala engelska och då får man succesivt anpassa sig.

När väl bilen börjar rulla inser man att Kadjar är en komfortabel pjäs. Vi  snackar ingen luftfjädring, men det går att köra över fartgupp utan att ryggraden behöver korrigeras i efterhand. Ljudnivån är inte klassledande, men den Renault vi körde hade ett paket kallat ”Bose Edition ”. Det innebär att man kan dränka ut allt vägljud med ljuva toner från Avicii, eller om Linus får bestämma, Lasse Stefanz. Ljudet från högtalarna är faktiskt riktigt bra och kommer man inte in på krogen utgör Kadjar en utmärkt festlokal med dansgolv i bakluckan.

Motorn är ingen pärla med sina 130 hästkrafter och 1,2 liters volym. Det är en radfyra som premierar den som vill köra snålt men segt. Egentligen är det lite elakt att kalla motorn trist, den är inte sämre än någon annan eko-snurra.  Faktum kvarstår dock att man gärna hade haft lite mer vrid i låga farter. Växellådan i sin tur är något av en gåta. När bilen är varm och uppe i fart fungerar den oklanderligt som många dubbelkopplade lådor gör. När lådan är kall är det som att ha en fransos efter ett tvåtimmars is-bad för att sköta växlingar. Det blir väldigt ryckigt och inkonsekvent ända tills maskineriet får upp temperaturen.

Vill man pressa Renault Kadjar blir man snabbt varse om att bilen pressar tillbaka. Fjädringen är mjuk, bilen är relativt tung och kommunikationen från ratten är bristfällig minst sagt. Detta är inte en bil du leker racerförare på Birger Jarlsgatan med, det är en bil som föredrar att ta det lugnt.

Slutsatsen som kan dras efter att ha kört Renault Kadjar är att jag faktiskt kan rekommendera den. Hur konstigt det än låter efter alla brister som påpekas måste man komma ihåg att det är en billig bil. Priset gör att man förlåter det mesta och vill du bara ha en SUV till rimliga pengar som inte kostar skjortan, då är Kadjar ett rimligt alternativ som inte luktar mögelost.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
5
Körglädje
4
Valuta för pengarna
10
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
6
Relativ prestanda
5
Personlighet
6
Motorljud
4
Komfort
9
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.