I sitt segment säljer Captur som rosor på alla hjärtans dag och i Sverige står modellen för en fjärdedel av Renaults totala försäljning. Den är minstingen i Renaults crossover-familj och har en mycket betydande roll för märkets framgång. Enligt kutym har det skett en facelift efter halva bilens livslängd på marknaden och vi blev därför nedflugna till ett grått Köpenhamn för att testa på uppdateringen. Precis som alla andra bilmärken försöker Renault att locka åt sig yngre konsumenter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade Renault Captur.

De exteriöra uppdateringarna som Captur har genomgått har varit lika dramatiska som SMHI:s årsmöte. Bilen bibehåller sina franska drag och är enligt Renault själva designad på ett könsneutralt vis med böljande linjer. Captur är bullig men ändock attraktiv fast lär inte vrida några halsar ur led när den passerar. Det är på insidan där uppdateringen de facto syns med mer gedigna materialval och fokus på att göra en mer tilldragande miljö, något de absolut har lyckats med – ett enormt kliv från föregångaren. Det finns gott om utrymmen och det märks att funktionalitet har prioriterats över allt annat.

Bakom ratten på nya Renault Captur är det knappast körglädje som har varit ett ledord, det är något som istället Mazda CX-3 erbjuder i segmentet. Den begränsade tid jag fick bakom ratten bestod till 99 procent av stadskörning där den sex-växlade manuella lådan, som sannerligen känns mer vässad, inte ställde till med några bekymmer. Jag testade dels 120-hästars dieseln – som inte kommer till Sverige – och 110-hästars bensinaren som gör det. Bensinaren känns pigg när man irrar omkring i en stad med lika mycket cykeltrafik som Tour de France men gasen i botten får en att undra om bilen ska börja backa. Captur är följsam och mjuk när underlaget tillåter men nappast ett dynamiskt under.

Under en kort stint på motorväg var vägljudet påtagligt och ojämnheter i vägen vibrerade upp genom hela bilen, något som inte gav ett lika robust intryck som exteriören må avge. Dessvärre kan inte Captur fås med fyrhjulsdrift förrän nästa generation som kommer runt 2019 utan det är framhjulsdrift som gäller om man inte råkar vara bosatt i Ryssland.

Som konstaterat säljer Renault Captur bäst i sitt segment och lyckas dra köpare med ett lågt pris och rent objektivt mycket bil för pengarna. Bilen anspelar på sitt franska arv och Renault trycker verkligen på att det är en bil för de som lever ett aktivt liv. Om körglädje är något man tycker är viktigt är man dessvärre ute och cyklar med nya Captur. Dock går det absolut inte att undvika bilens genuina mångfunktionalitet och någorlunda charm. Snittåldrarna på köparna lär vara lika hög som på runstenar men om Renault satsar på fyrhjulsdrift, kraftfullare motorer och kryddar till körglädjen en del till nästa generation lär de dra till sig de som på riktigt är unga. Framtiden bjuder på en rad nya konkurrenter i form av SEAT Arona och Hyundai Kona vilka kan göra det svårt för Captur att behålla förstaplatsen. Oavsett är det en vettig bil i mängden.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.