Seat Ibiza provkörd i Spanien

De senaste 30 åren har Ibiza varit den arketypiska småbilen i södra Europa. Nu är den uppe i den femte generationen och den har blivit en av SEAT:s absolut viktigaste bilar – den är en av tre pelare tillsammans med Ateca och Leon. Nya Ibiza är först ut med Volkswagen-gruppens MQB A0 plattform som exempelvis nästa generation Polo ska byggas på. Det visar att Volkswagen tar SEAT seriöst och att ambitionsnivån är hög. Jag flög ner till Barcelona (dessvärre inte till Ibiza) för att ta reda på om nya Ibiza är mer som partyorten eller om den lämpar sig som färdmedel på en arkitektrunda. Låt oss ta reda på vad jag kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya SEAT Ibiza.

Motoralternativ:
1,0 TGI 90

1,0 TSI 95
0 till 100: 10,9 (man)
1,0 TSI 115
0 till 100: 9,3 (man), 9,4 (aut)
1,5 TSI 150
0 till 100: 7,7 (endast manuell)

På plats i Barcelona fanns endast 95- respektive 115-hästars tillgängliga så som vilken vettig person som helst valde jag att testa 115-hästars med både en sjustegad dubbelkopplingslåda och med en sex-växlad manuell låda.

Första testrutten var cirka 7 mil och sträckte sig från flygplatsen till lunchstoppet med inslag av motorväg, större landsväg och mindre landsväg med sällskap av en Ibiza med dubbelkopplingslådan. I vanlig ordning växlar den lenare än ett par nyrakade ben och bilen är på så vis en fröjd att framföra. Eftersom småbilar är tänkta att nyttjas i stan är det onekligen det självklara valet.

På krokiga landsvägar kan man sannerligen flänga runt bilen likt en vante i en storm utan att den beslutar sig för att ta kål på en. Chassit är briljant och bilen är både följsam och förlåtande. Den är smidigare än en gymnast och väger mindre än heliumfylld fjäder. Mängden hästkrafter till förfogande gör att man kan trycka på för kung och fosterland utan att hamna i en situation där spanska polisen beslagtar ens bil.

Längd/Höjd/Bredd: 4059/1780/1444mm
jmf med förra generationen: -2/+87/-1mm

Efter lunch var det bergsvägar samt stadskörning som stod på agendan och då byttes dubbelkopplingslådan ut mot den sex-växlade manuella lådan. Det är långt mellan varje växel men samtidigt är de väldigt distinkta – grötigheten som man finner i andra bilar från samma koncern är obefintlig. Ibiza är genuint rolig att köra, mycket tack vare den briljanta chassibalansen, den acceptabla mängden feedback och treans härliga sång.

SEATs ungdomssatsning innebär en genomtänkt exteriör – Ibiza är tveklöst otroligt spansk i sin framtoning och är ett enormt kliv uppåt från förra generationen. Fortsättningsvis har den en interiör som enligt designern har inspirerats av horisonten i Barcelonas hamn som är fantastiskt snygg tillsammans med ett nytt infotainmentsystem som är både välbyggt och intuitivt. Ljudsystemet är utvecklat i samarbete med Beats Audio och ger därför en trevlig akustisk upplevelse. Rent praktiskt är nya Ibizan nästan i klass med bilar i Golf-klassen, något som sannerligen kommer att tilltala många.

Pris från 139 900 SEK

På presskonferensen underströks det gång på gång var hur nya Seat Ibiza är för en yngre målgrupp, tanken är att öka gapet i snittålder till konkurrenterna – för SEAT ligger den för närvarande på 40 kontra 50 för övriga konkurrenter inom samma segment. I min värld är det sannerligen inte en yngre målgrupp men jag informerades om att det handlade om att rikta sig mot de som är unga i sinnet: det är ingen hemlighet att de flesta 20-åringar inte är särskilt köpkraftiga.

Under min begränsande tid i sällskap av Seat Ibiza lyckades den imponera stort. Den gör hela småbilsgrejen på ett galant vis och sätter ribban högt för nya Polo. Oavsett om man väljer dubbelkopplingslådan eller den manuella gör man ett bra val men personligen hade jag valt den förstnämnda. Designen är på topp och körglädjen är påtaglig till ett högst överkomligt pris. I mina ungdomliga ögon får SEAT sannerligen godkänt, frågan är dock vad de som är två gånger äldre kommer att tycka.