Volkswagen Golf provkörd i Spanien

När Volkswagen introducerade Golf för en herrans massa år sedan var det mest bara en plåtburk på fyra hjul. Idag är situationen helt annorlunda. Vi är inne på den sjunde generationen, och nu får den sig en behaglig uppdatering. I huvudrollen står den tidsenliga trenden digitalisering, med ett nytt infotainmentsystem som höjdpunkt. I mitt huvud låg dock fokuset på något helt annat – nya GTI, busbilarnas busbil. För att sätta tänderna i den uppdaterade versionen av förra årets bästsäljande bil hängde jag med Volkswagen till Mallorca för några härliga dagars bilkörning i solen.

Vad är nytt?
– Infotainmentsystem
– Active Info Display
– Motor med cylinderavstängning
– Mer kraft till GTI
– Växelpaddlar till alla DSG-lådor
– Adaptiv farthållare som standard

För tydlighetens skull handlar det alltså inte om en ny generation, utan ett ansiktslyft av den nuvarande MK7. Faktum är att skillnaden inte alls är särskilt påtaglig om du inte spenderar en rejäl slant på tillval. Discover Pro, det nya infotainmentsystemet, går lös på 18 600 kronor. Active Info Display, skärmen som ersätter de analoga varv- och hastighetsmätarna blir din för 6 200 spänn, och den nya motorn med cylinderavstängning kommer att kosta 241 500 riksdaler som billigast. En sportcombi med dessa tillval, den nya DSG-lådan, schyssta fälgar och metalliclack hamnar läskigt nära 300 000 kronor.

Priser, från SEK:
Kombi: 7500
1,0 bensin 110 hk : 199 900
1,6 diesel 115 hk: 223 900
1,4 bensin 150 hk: 236 900
1,5 bensin TSI Evo 150 hk (ny): 241 500
2,0 diesel 150 hk: 255 900
Golf GTI 245 hk: 308 900

Uppdateringens flaggskepp är alltså det nya infotainmentsystemet (tillval, 18 600 kronor), och visst är det behagligt. Skärmen är stor, har hög upplösning och enkla menyer – men är något för dyr. Den största uppdateringen kommer inte ens att nå många kunder på grund av priset. Jag är dessutom inte helt nöjd med tyskarnas val av teknik. Utförandet är näst intill klanderfritt (touchskärmen skulle kunna vara mer responsiv), men personligen föredrar jag ett MMI- eller iDrive-liknande system med dedikerade kontroller i mittkonsolen. Den blanka ytan täcks snabbt av irriterande fingeravtryck som syns så tydligt att de utan någon närmare undersökning skulle kunna användas som bevismaterial i en mordrättegång. Det här med touchkänsliga volymkontroller är dessutom något som jag stör mig något oerhört på. Ett vanligt vred borde finnas i alla bilar. Lyckligtvis finns det tydliga kontroller på ratten som underlättar livet på vägen.

Det går nu att ersätta det analoga instrumentklustret med en skärm – wihoo! För oss som älskar teknik är detta inget annat än en ren fröjd. Active info display, som tyskarna kallar det, höjer den upplevda kvaliteten signifikant. Volkswagenkoncernen satte själva standarden med Audis fantastiska virtual cockpit, och det här systemet är nästan lika bra (vilket jag misstänker är ett medvetet beslut). Designmässigt finns det lite att önska, men den huvudsakliga funktionaliteten är densamma.

Tekniken har även hittat sig in under skalet med den nya bensinmotorn som har cylinderavstängning. En tacksam detalj är att bilen redovisar tydligt på instrumentklustret när den går ner på två cylindrar. En ny, sjuväxlad DSG-låda introduceras även i de uppdaterade Golf-modellerna. Den extra växeln bidrar till en högre premiumkänsla.

Och så nu till sist är det dags för det som ligger mig varmast om hjärtat. Nya GTI får mig att vilja slå på någon obskyr technolåt och busa som om jag vore sju år igen. Digitaliseringen passar modellen utmärkt (Active Info Display är standard på GTI), men jag hade önskat att Volkswagen tagit steget längre och anpassat de digitala skärmarna efter bilens karaktär. När man skrotar de mekaniska mätarna och ersätter dessa med en blank canvas i form av pixlar finns det inget förutom fantasin som sätter gränser. En turbotryck- eller oljetemperaturmätare hade inte skadat, hur barnsligt det än är. Förare som inte blir påverkade av GTI på samma vis som jag (mental återgång till lågstadiet) skulle dessutom kunna trolla bort de hypotetiska instrumenten med ett enkelt knapptryck. I mina ögon har Volkswagen definitivt missat ett par enkla poäng här.

Förutom nya lysen och allt det där får nya GTI även fler hästkrafter. Antalet går från 230 till 245, vilket kanske inte höjer några ögonbryn, men procentuellt blir det skillnad. Känner man av de nya kusarna i stallet? På den frågan kan jag endast ge ett svar – jag har ingen aning. På plats fanns nämligen ingen 245-hästars GTI, utan endast en svagare modell som inte kommer att säljas i Sverige. Vi har alltså provkört nya GTI, fast med gamla GTI:s kraft (fråga inte). Ett test av den starkare motorn som Sverige får ta del av kommer du att kunna läsa senare i år. Något annat som du får vänta ett tag på är provkörningarna av Golf R, GTE, Alltrack och e-Golf.

Kvällen som följde resans andra dag bjöd på en oerhört humoristisk scen som bekräftade min romantiserade bild av tyska biltillverkare. Utanför hotellet pågick nämligen ett febrilt arbete med att ställa upp testbilarna på en väldigt rak linje. Ingen bil fick stå en enda millimeter längre fram än någon annan. Nya Golf ger mig precis den känslan. Varje millimeter är beräknad, varje pixel i de nya skärmarna är kalibrerad. De nya uppdateringarna utstrålar genomtänkt kvalitet och ger bilen en högre premiumfaktor – men fantasi saknas. Ta exempelvis Alfa Romeo, en tillverkare vars brister och besynnerliga designval älskas av bilägarna. Några sådana fel finns inte i nya Golf, både på gott och på ont. Bilen är så tysk som den någonsin skulle kunna bli.