BMW X6 M
Motor:
 4,4-liters, V8:a, bensin, 575 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 2340kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4909/1702/2170mm
Pris: 1 196 800 SEK (Testbil ca 1 350 000 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony α77ii som användes för att ta samtliga bilder.

BMW X6 är en bil som väcker mycket känslor, vad det nu är för känslor är mycket beroende av var någonstans i världen man befinner sig. I Sverige är det en bil som anses vara vulgär – något vi konstaterade i vår recension av X6 40d. I Ryssland och USA å andra sidan får man mer respekt. Vi har tidigare kört X5 M – X6 M:s mer händige brorsa. BMW X6 M en livsstilsbil, det är inte en bil som riktar sig mot de som behöver slussa 35 kassar från NK och fyra ungar från dagis. Det är en bil för de som vill ha en annan typ av image. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på vad det är för image genom att recensera BMW X6 M.

Om man är stereotypisk av sig anses BMW-förare vara bland de mest, öh, icke-omtyckta. De blinkar inte, de håller samma avstånd som två molekyler (som vi redan konstaterat) och de för sig med samma hyfs i trafiken som Borat gör på en middag. På många sätt är alltså BMW X6 M den typiska BMW-föraren fast i bilformat. En X6 M är vulgär, skrikig, högljudd och folk tittar på bilen med avsky och tänker – ”jag vill inte äta middag med personen bakom den ratten”. Det har att göra med att det svenska folket är ytliga. Köper man ett hus eller en båt för mångmiljonbelopp bryr sig inte en sate men så fort man köper en dyr bil blir det mer rabalder än när Bill Clinton idkade samlag med Monica Lewinsky.

Det går inte att sticka under stolen med att BMW X6 M är en obscen bil. En stadsjeepscoupé (eller SAV som BMW uttrycker det) med en vrålande V8 på 575 hästkrafter är inte annat än skabröst. Med det sagt tycker jag att BMW X6 M är en ytterst häftig bil. Utseendet är utmärkande, man sticker ut i mängden nog för att de med komplex ska få bekräftelsebehov men inte så mycket att folk nycklar bilen om man parkerar i fel stadsdel (eller jo, kanske). En BMW X5 M hamnar flyger under radarn men jämför man en X6 M med en vanlig X6 är skillnaderna påtagliga.

När det kommer till interiören är BMW X6 M en fantastisk plats att vistas på. Man sitter högt, bekvämt och M-stolarna är mer exklusiva än Vladimir Putins finbestick. I baksätet finns det utrymme för fullvuxna individer men sikten bak är inte världens bästa men man lär inte direkt behöva blicka bakåt särskilt ofta med ett monster som avverkar 0 till 100 på 4,2 sekunder.

Att köra en BMW X6 M är alltid en speciell upplevelse. Med en vikt på 2340 kilogram är det viktigt att alla 575 stycken hästar är på alerten för att lyckas få upp besten till 100 kilometer i timmen på den angivna tiden. Accelerationen känns våldsam och man förbluffas över att bilen är så explosiv, speciellt med tanke på sätespositionen. Det är en bil som passar alldeles ypperligt i ytterfilen på motorvägen och folk flyttar sig i samma hast som folk har sprungit ifrån clowner på senare tid. Det är en bil som är förvånansvärt respektingivande och uppseendeväckande. Det är en hel del individer som pekar, tjoar och gör tummen upp. Rent dynamiskt är X6 M en imponerande skapelse – man förväntar sig att den ska ta sig an kurvor med samma finess som en elefant på rullskridskor. Faktum är dock att den snarare kan liknas med en tyngdlyftare. Den är till synes otymplig och oatletisk men i själva verket är den rörlig och herkulisk.

Att köra på landsväg kräver en del mod till en början – det bär emot att trycka på i en sådan koloss till bil. Att en X6 M har bredare bakdäck än en lastbil hjälper givetvis till på traven (325 bak, 285 fram) och det är något man är ständigt medveten om. En bils däck är ytterst viktiga eftersom det är den enda kontakten bilen har med underlaget och BMW har förstått att om man ska ha en enorm stadsjeepscoupé med 575 hästkrafter behöver man även komplettera med fäste för att stå emot en domkyrka.

Precis som jag konstaterade i min recension av BMW X6 40d är X6:an en irrationell anfäktelse. Men faktum är att smak och behov är en ytterst subjektiv fråga. X6:ans försäljningssiffror talar uppenbarligen sitt tydliga språk. X6 M är en bil vars existens inte är särskilt lättrationaliserad men som trots det fyller en funktion. Hur man än vrider och vänder på det kan man inte undkomma det faktum att X6 M är en extremt häftig bil, speciellt med tanke på dagens miljösatsning. Det ironiska i det hela är att BMW är det mest miljövänliga bilmärket, en status de har uppnått tack vare bilar som exempelvis i3 och i8. Att de då släpper en enorm bil med en enorm motor visar att ingenjörerna de facto har oktan i blodet. Högsta Växeln hade hellre valt X5 M då den inte drar till sig så mycket uppmärksamhet och dessutom är mer praktisk. Men vi klandrar inte de som väljer X6 M; även om vi kanske inte hade valt att käka middag med dem. BMW X6 M – en brysk best.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 8/10
Interiör: 
10/10
Körglädje: 8/10
Valuta för pengarna: 
6/10
Relativ praktikalitet: 
7/10
Ha-begär: 
6/10
Relativ prestanda: 
8/10
Personlighet: 
6/10
Motorljud: 
8/10
Komfort: 
8/10

Totalt: 75/100

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Snittar 7000 mil per år och har kört snabbast av alla på redaktionen (316 km/h). Levande bevis på att 20-åringar är bäst när det gäller bilkörning.