Vilken Volkswagen Passat ska man egentligen välja?

Om man som varannan svensk har beslutat sig för att köpa sig en Volkswagen Passat så kryllar det med alternativ. Det är en ren och skär djungel man har att tampas med om man är lika intresserad av bilar som amerikaner är av kultur. Den må vara en utgående modell men den förblir omåttligt populär, både ny som begagnad. För de som kanske inte har möjlighet att köpa en elbil förblir Volkswagen Passat en ytterst vettig go-to-modell så att säga.

Lyckligtvis har vi testat samtliga Passat-modeller som saluförs på den svenska marknaden och nedan följer därför lite av en Högsta Växeln-guide som avhandlar just vilket Passat du ska välja, helt beroende på vad du har för krav i din vardag.

Rationell eller inte?

Modellutbudet av Volkswagen Passat sträcker sig från den framhjulsdrivna instegsvarianten på 150 hästkrafter (bensin eller diesel) till den fyrhjulsdrivna Alltrack-varianten med en bensinare på 280 hästkrafter. Självklart finns det även en laddhybridsvariant à la Volkswagen Passat GTE.

Vi har testat samtliga varianter förutom instegsmodellerna med 150 hästkrafter och den kan du som vill ha en Passat också avfärda direkt. De mest intressanta modellerna är mellanmjölksalternativet med 200-hästars dieseln, GTE-varianten av skatteskäl samt 280-hästars-bensinaren om man vill ha lite krut.

Våra recensioner

Nedan följer våra recensioner av samtliga Passat-modeller som vi har testat.

Uppdaterade Passat (2019-)

Vi har testat 2-liters dieseln på 240 hästkrafter, Alltrack 2,0 med 272 hästkrafter och Passat GTE. Våra första intryck går att läsa här.

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat med 200-hästars dieseln och fyrhjulsdrift kan du göra det här.

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat Alltrack med 272-/280-hästars bensinaren går det att göra här.

Passat (2015-2019)

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat GTE (laddhybriden) går det att göra här.

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat GTR (280-hästars bensin med fyrhjulsdrift) kan du göra det här.

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat Alltrack med 190-hästars dieseln kan du göra det här.

Vill du läsa en mer ingående recension av Passat med 240-hästars dieseln kan du göra det här.

Ny eller begagnad?

När det kommmer till att köpa bil ställs många ofta inför frågan ”ska jag köpa en ny eller en begagnad bil?” – när det gäller Passat är svaret egentligen ganska glasklart. Det är bäst att köpa en lätt begagnad bil eftersom bilar tappar i värde likt ett sjunkande skepp. När det dessutom gäller en sådan volymmodell som Passat kryllar det av alternativ på begagnatmarknaden.

Bensin eller diesel? Eller kanske laddhybrid?

Debatten mellan bensin och diesel har svalnat i takt med att elektrifiering har tagit fart. Det korta svaret är att diesel passar dig som kör groteskt långt varje år och faktiskt kan dra nytta av att en diesel drar mindre. Problemet är att miljözoner och att diesel håller på att fasas ut (i kombination med ett literpris som är i höjd med rödvin) gör att det blir svårare och svårare att motivera. Bensin är det uppenbara valet för dig som velar och laddhybrid är givetvis alternativet man bör välja om man är tjänstebilsförare.

Redaktionens val

Vi hade valt en lätt begagnad bensinvariant med 272/280 hästkrafter. Den kommer med fyrhjulsdrift, är snabb, oerhört rymlig och är tämligen framtidssäkrad ett tag till. Om vi å andra sidan hade stirrat oss blinda på årsskatt och driftkostnader hade nog GTE-modellen lockat, särskilt för de av oss som har möjlighet att pendla på ren el.

Konkurrenter

Det lär knappast komma som en överraskning att Volkswagen Passat har fler konkurrenter än Donken. Beroende på om du är ute efter den uppdaterade varianten eller förgångaren ser det ut som följande:

Passat (2019-)

Kia Optima
Mazda 6
Opel Insignia
Peugeot 508
Škoda Superb
Volvo V90

De mest utmärkande här är egentligen Opel Insignia och Škoda Superb om man ska vara riktigt rationell. Volvo V90 går att få billig på begagnatmarknaden men ny kostar den skjortan. I segmentet är Volvo V90 tätt följt av Škoda Superb.

Passat (2015-2019)
Som ovan inklusive:

Ford Mondeo
Hyundai i40
Volvo V70

Summan av kardemumman

Vilket Volkswagen Passat man ska välja är som tidigare konstaterat oerhört subjektivt. Med det sagt finns det vissa val som är bättre än andra. Diesel kan man avfärda ganska så omgående och huruvida du bör välja en laddhybrid eller inte beror helt och hållet på om du lever ett liv som är laddhybridskompatibelt. Annars är bensin det självklara valet. Köper du en lätt begagnad Passat kan du få dig en riktigt bra deal.

Om du har några fler frågor är det bara att mejla oss på kontakt@hogstavaxeln.com!