Test: Audi Q7

Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic
Motor: 3.0-liters, turbodiesel, V6, 272 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.3 sekunder.
Toppfart: 234 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
5052/1740/2212 mm
Pris: 614 000 SEK
(testbil cirka 900 000 SEK)

Att köpa en stadsjeep har gått från att något man gör av nyttoskäl till något man gör av praktiska skäl. Man sitter helt enkelt högre upp, säkrare, får plats med fler saker och fler passagerare och det är oftast mer bekvämt. Är man på marknaden efter en bil i detta segment – en stor stadsjeep med en diesel – så har man oändligt med val. BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Volkswagen TouaregVolvo XC90 eller Kia Sorento om man vill spara pengar. Vi har testats Audis tillskott till segmentet och det är sannerligen en bil som skiljer sig från föregångaren. Frågan är hur väl Audi har lyckats i detta viktiga segment. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi Q7.


Nya Audi Q7 är absolut en attraktiv bil om man totalt bortser från proportionerna. Den må väga upp till 325 kilogram mindre än föregångaren men den ser ut att ha legat i ide och mumsat i sig choklad. Nya Audi Q7 ser helt enkelt ut som en vanlig kombi som har gått upp några pannor. Den har blivit gravid. Den är dock snygg och väldigt kostymlik men avger mer familjevibbar istället för gangster-vibbar som föregångaren gjorde. Det är en helt annan image som förmedlas och jag tror personligen att Audi har gjort det med flit. De har tröttnat på att förknippas med kriminella och vill istället ha en bil som skriker familj.

Audi är extremt skickliga på interiörer. Med tanke på att Audi Q7 är Audis flaggskeppsmodell nummer två (nummer ett är Audi A8) så är det viktigt att den gör bra ifrån sig i den här kategorin. Växelspaken känns väldigt flygplansaktig och har faktiskt dubbla funktioner. Den väljer båda växel men agerar också stöd för handleden när man använder sig av styrspaken för GPS:en bland annat.

Det var mindre populärt och inte särskilt ergonomiskt. Den Q7:an vi fick låna var även försedd med Audis nya interiörskoncept – Audi Virtual Cockpit – som vi har testat i bland annat nya Audi TTS vilket kortfattat är ett mer förarorienterat system som minimerar tiden man blickar bort från vägen. I instrumentpanelen finns det alltså skärmar som man själv får välja vad de visar.

En Audi Q7 är inte direkt rolig att köra utan den är väldigt behaglig. Bilen vi fick låna hade luftfjädring vilket är ett måste på en bil som denna och man gled över ojämnheter i marken utan problem. Jag åkte på en roadtrip på cirka 100 mil och bilen blev aldrig tråkig att köra – den låg som ett lokomotiv på motorvägen och man trivs något så oerhört i bilen. Samtidigt som man känner sig som en pappa som ska hämta barnen på dagis.

Den 3-liters V6 på 272 hästkrafter som bilen har gör att det känns som att bilen drivs av grädde. Det känns aldrig riktigt som den tar i, utan allt sker på ett sådant enkelt vis. Det är en auktoritär bil som försäkrar en om att man kommer från punkt A till B utan några som helst problem. Den stora dieseln är även en juvel på motorvägen – den ligger på strax under en liter milen – och trots att vi körde bilen genom en megastorm (bokstavligt talat) så påverkades inte förbrukningen alldeles för mycket även om bilen krängde en hel del.

Det är en typisk bil som tar en fram till sin destination minst lika utvilad som när man gav sig av. Det är en lättsam bil att köra som aldrig känns överarbetad och trots att den är en bit över 5 meter lång gör fyrhjulsstyrningen att den känns betydligt flinkare.

Med sju säten, ett bagageutrymme större än en container och många praktiska fack och lösningar är nya Audi Q7 en oerhört praktisk bil. Man fäller upp och ner den tredje sätesraden med ett knapptryck och med alla säten uppe rymmer bagageluckan lika mycket som en bil i golfklassen.

Fäller man sätena längst bak landar man på 770 liter vilket är större än konkurrenterna från både BMW och Mercedes. Fortsättningsvis får man tillgång till 1955 liter om man fäller resterande säten. Det är 100 liter mer än Volvo XC90. Med andra ord är nya Audi Q7 extremt praktiskt och man skulle med lätthet kunna starta en flyttfirma med en sådan bil.

Med luftfjädring kommer komfort naturligt. Jag kan dock erkänna att luftfjädringen i till exempel Volvo XC90 känns mjukare även om skillnaden är ytterst liten. Man sitter bekvämt både fram och bak och i baksätet har man enormt med benutrymme. Sitter man dock längst bak gäller det att man inte är på en långfärdstur för då kommer man troligtvis få krupp.

Nya Audi Q7 tillhör det översta skiktet av familjebilar – det är en bil som gör exakt allt man vill om man nu är ute efter en bil i segmentet den tillhör. Det är en väldigt bekväm, sansad och egenmäktig bil. Man trivs i bilen timme in och timme ut och även om den är fullastad men både passagerare och bagage så klagar den inte. Den känns minsta lika flink – mycket tack vare att vridmomentet är tillgängligt tidigt.

Den är vettigt alternativ till den ocean av konkurrenter som finns så länge man tar det lugnt på utrustningslistan. Den tillhör samma familjekära kategori av bilar som Volvo XC90 eller Volkswagen Touareg. Men något tveksam styling verkar det trots allt ha gått bra – jag har sett hur många Q7:or som helst inne i Stockholms stad. Audi Q7 – en behaglig best.

 

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Audi Q7 tillhör det översta skiktet av familjebilar - det är en bil som gör exakt allt man vill om man nu är ute efter en bil i segmentet den tillhör.