Test: Volvo S60 Cross Country

Volvo S60 Cross Country D4 AWD (2015)
Motor:
 2.4-liters 5-cylindrig diesel, 190 hästkrafter, 420 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad automatväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8.8 sekunder.
Toppfart: 210 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4635/1484/1899 mm
Pris: 364 000 SEK
(testbil cirka 390 000 SEK)

Det är ingen hemlighet att nya nischer skapas jämt och ständigt inom bilindustrin. Ett av de senaste tillskotten till den skara av olika varianter på bilar är nya Volvo S60 Cross Country – alltså en sedan med höjd markfrigång och lite plastbitar fastklistrade. Att Volvos XC-makeover redan tillämpats på exempelvis V70 för att i sin tur förvandlas till XC70 är ingen hemlighet men då var det ju en kombi det var tal om. V60 Cross Country är också en bil som fått denna behandling. Frågan är vad det är som är så tilldragande med en sedan med gummistövlar på. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo S60 Cross Country.

Volvo S60 är i sig en väldigt attraktiv bil. I Cross Country-utförande ser den väldigt maffig ut och den bruna lacken bidrog till den mer utilitaristiska känslan. Den ser tuff ut. Enligt Volvo ”förmedlar den en imponerande, muskulös närvaro som speglar dess verkliga kapacitet” och även om det är rent pressnack ligger det lite sanning i det. Det är ett nytt koncept – om man bortser från AMC Eagle – och det passar verkligen den sida av Volvo som har som syfte att framhäva en mer äventyrlig livsstil.

Jag har blandande intryck från interiören på nya Volvo S60 Cross Country. I vanlig ordning är sätena kanonbekväma då ergonomi varit väldigt högt upp på priolistan när interiören utformades. Det mesta känns högkvalitativt och robust och skandinaviskt på något vis. Det som kan kritiseras är den vinkelräta varvräknaren som enbart är förvirrande samt skärmen som behöver en uppdatering. Backkameran har tagit inspiration från den första kameran någonsin och proportionerna är helt fel. Bortser man från det är det en väldigt trevlig interiör.

 

Ett annat citat från Volvos sida är att ”de integrerade slutrören visar dess sportiga, mörka sida” och till det kontrar jag med att fråga vad personen som skrev det har rökt för någonting. Det enda motoralternativet är en diesel på 190 hästkrafter antingen som framhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Det finns absolut inget sportigt med en sådan motor och även om bilen har ett chassi som imponerar är det ingen mörk sida vi talar om. Den känslan som infinner sig är att man befinner sig i en oöm bil som man inte behöver oroa sig för på något vis. Den är mycket behaglig att köra och väldigt bekväm men den är inte det främsta alternativet för individen som har en passion för bilkörning och anser att dynamik är viktigt.

Man känner sig tveklöst som hemma i en Volvo och även om styrningen inte är pang på så duger den. Det roliga är att låta äventyrslusten ta över – något som man enligt Volvo har oceaner av om man slår till på en bil som denna – och ger sig ut i skogen med syfte att upptäcka nya, avlägsna platser. Dessvärre innebär terrängkörningslagen att man inte får ge sig ut i vildmarken hur som helst och det är utan tvekan en enorm begränsning. En Volvo S60 Cross Country är helt enkelt en sällskaplig bil som avger positiva vibbar. Det är en bil som känns rejälare på något vis jämfört med vanliga S60.

I min värld är bilar med en massa plast och höjd markfrigång bara något som leder till inbillning. Det finns knappast något en S60 Cross Country som en vanlig S60 inte klarar av och det man egentligen betalar för är att man just hamnar snäppet högre upp. Till viss del kan man även argumentera för att man strålar ut en annan image som gör att man känner sig mer tålig.

 

När det kommer till en Volvo S60 Cross Country’s praktiska aspekter har de – för ovanlighetens skull – prioriterat baksätesutrymmet framför bagageluckan. Det innebär att man sitter oerhört skönt och bekvämt bak även som en fullvuxen individ men det medför att bagageutrymmet är betydligt sämre än i exempelvis en Audi A4, BMW 3-serie eller en Mercedes C-Klass. Det handlar alltså om prioriteringar och enligt mig är det viktigare med bagageutrymme än baksäteskomfort för hur ofta åker man egentligen med en massa passagerare? Bilen har dock många praktiska fack och köper man en sedan är det kanske så att man inte är ute efter lastkapacitet i samma grad som en kombi-spekulant är.

Som jag tidigare konstaterat finns det egentligen inga konkurrenter till en S60 Cross Country men jämför man med syskonet Volvo S60 så gör bilarna 0 till 100 på exakt samma tid – det vill säga snigelaktiga 8.8 sekunder. Det bör dock förtydligas att tanken bakom en Volvo S60 Cross Country är garanterat inte att den ska ha häpnadsväckande acceleration trots att Volvo beskriver bilen som sportig.

Det är lite som att kalla en Kia Soul EV för en banbil. Volvon skriker bruksbil och med sina 5 cylindrar och skapligt med vridmoment känns den betydligt flyhäntare än vad siffrorna talar för. Den ligger stabilt på motorvägen oavsett hastighet och den är extremt lagom vilket är oerhört passande – det är trots allt en bil för lilla landet lagom. Den drar även skapligt lite bränsle och den räcker absolut till för nio av tio. Faktum kvarstår att alla inte vill ha samma prestanda som man finner i en Jaguar F-TYPE R även om det skulle vara min utopi.

 

 

Volvo är experter på att bygga bilar med ergonomi i som prioritet nummer ett. Nya Volvo XC90 är ett praktexempel på det. Volvo S60 Cross Country är absolut inget undantag och även på en längre roadtrip så satt jag extremt bekvämt och kom fram utvilad och pigg istället för dödstrött som när man kör en Volkswagen Golf GTI till Tyskland över helgen. Allt i bilen är oerhört trevligt och man känner sig verkligen som hemma – något som givetvis drar upp betyget markant; borta bra men hemma bäst.

 

 

Man ska inte tolka denna recension som att jag tycker att Volvo S60 Cross Country är en dålig bil. Om jag utgår från samma perspektiv som en typisk konsument kan man snabbt konstatera att Volvo S60 Cross Country fyller en nisch som många andra aktörer inom bilindustrin lär flika in i. Det är en bil som är första klassens bruksbil. Den känns oerhört robust, den är bekväm och man sitter snäppet högre än i bilar utan styltor. Man känner sig trygg i bilen och man kan åka långt utan att man ruineras för fem öre.

Problematiken ligger i att den är betydligt dyrare än Volvo S60. Är det verkligen värt att lägga 40 000 SEK extra för endast lite exteriör skillnad? En Volvo S60 är bättre rent körmässigt eftersom man sitter som sig bör i en sedan – lågt. Med nya XC90:n har Volvo satt ribban högt och även om nya Volvo S60 Cross Country är en oerhört ambitiös ansträngning så räcker det helt enkelt inte till.

Betyg

Exteriör:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Med nya XC90:n har Volvo satt ribban högt och även om nya Volvo S60 Cross Country är en oerhört ambitiös ansträngning så räcker det helt enkelt inte till.