Test: Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R 4MOTION
Motor: 4-cylindrig turboladdad bensinmotor, 301 hk, 380 Nm, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 4276 mm
Pris: 398 500 SEK (testbil cirka 520 900 SEK)

För 309 500 kronor får du en Golf GTI med 230 hästkrafter, en dubbelkopplingslåda och en elektronisk differential som innebär att du har mer grepp än Spindelmannen. Det var Högsta Växelns första pressbil och jag sammanfattade den recensionen med att man ska köpa en Golf GTI för att det lär vara det bästa valet i ens liv. Frågan är dock om en Golf R är värd de extra 89 tusen kronorna. Är storebror R 89 tusen kronor bättre? Under en veckas tid har vi fått fröjden att får köra en sann pojkdröm så låt oss lägga i högsta växeln och recensera Volkswagen Golf R.

Det absolut första man lägger märke till på en Golf R(äserbil) är de fyra monstruösa utblåsen som ger smak på vad som komma skall. Pressbilen vi hade till vårt förfogande var målad i en makalös silvermetalliclack och hade även 19-tums fälgar som fick bilen att se aggressivare ut än arg tjur. I det stora hela såg den helt fantastisk ut och varenda gång som jag begav mig till garaget för en förväntansfull åktur blev jag lika förvånad över just hur fantastisk den såg ut. Fortsättningsvis har en Golf R bromsklossar som det står R på, ett R i grillen samt ett R på bagageluckan. Det bör poängteras att det fortfarande är en diskret bil. För de som är mer insatta i bilvärlden ser man på långa vägar att det är en Golf R, en kanonkula med 301 hästkrafter. Övriga spekulanter ser nog bara en snorunge bakom ratten på en bil med på tok för stora fälgar och överdrivna utblås. Utblås som har förmågan att väcka en stad.

image

När det kommer till interiören är det inte mycket som skiljer sig från övriga Golfar. Vår bil var visserligen försedd med Carbon Nappa-säten för 30 tusen som hade en kolfiberinspirerad design. Mer därtill var inläggen i låtsaskolfiber och växelspaken hade en liten kolfiberbit. Sedan såg allt ut som på vilken Volkswagen som helst – lika trevligt som alltid. Vår bil hade även ett ljudsystem på 400 watt och en subwoofer. Det innebar alltså att bilen hade förmåga att hoppa om man satte på valfri klubbmusik – tillräckligt för att få öronen att blöda. Allt känns högkvalitativt och det finns gott om utrymmen här och var. En annan skillnad mellan Golf R och övriga, framhjulsdrivna Golfar är att bagageutrymmet är mindre på grund av fyrhjulsdriften. Det har inte en enorm inverkan men i det avseendet är bilen mindre praktisk.

image (1)

Men hur är egentligen Golf R att köra? Svaret är helt, helt fabulös. Lägger man bilen i race-läget med stabilitetskontrollen av och trycker både bromsen och plattan i mattan stabiliserar motorn sig vid 4000 varv och launch control aktiveras. Släpper man sedan på bromsen flyger man fram som en meteorit. Volkswagen Golf R är en riktig ”boy-racer” som förvandlar alla som sätter sig bakom ratten till Sir Stirling Moss under Mille Miglia år 1955. Sympatiskt nog kan bilen köras helt normalt om man lägger den i komfortläget och då är den som vilken annan bekväm bil som helst. Men så fort race-läget aktiveras är det fullt ös som gäller.

Det är nästan så att Golf R har schizofreni. Som man kan tänka sig leder fyra utblås till att bilen låter mer än tredje världskriget och kör man i en tunnel i en alldeles för låg växel för att sedan växla upp får öronen sig en väldigt, väldigt trevlig stund. Konstigt nog uppskattar inte alla sådana här ligistbilar utan när jag skjutsade hem en vän till en villaförort norr om Stockholm blev jag minst sagt tillsagd på skarpen och en vandal kastade sig snudd på ut framför bilen för att markera att jag förde ”oväsen” när jag i själva verket körde lugnt och sansat – i raceläget bör poängteras; avgasrören bidrar alltså markant till ljudvolymen!

Bilen kan slungas runt kurvor i obscena hastigheter och på en dagstur till Strängnäs från Stockholm – givetvis på landsväg – var det som att bilen manipulerade en att köra snabbare och snabbare och snabbare tills man till sist ringde närmaste begravningsbyrå som en försiktighetsåtgärd. Köper du en Golf R gillar du att köra som racerförare och med möjligheten att försätta bilen i ett raceläge är det just det du lär göra. Varenda tur genomsyras av risken att förlora lappen snabbare än vad en kolibri flaxar sina vingar. Accelerationen är beroendeframkallande – den är lika linjär som en linjal och det känns nästan som att bilen aldrig slutar accelerera. Man blir ett med bilen och den förvandlas verkligen till en nära vän.

2015-05-17 01.53.11-1Men även med det mest makalösa finns det negativa ting. Det främsta problemet är att bilen drar mer bensin per mil en vad en biltvätt behöver vatten på ett år. På min dagsresa till Strängnäs – landsväg dit, motorväg hem – hade jag en snittförbrukning på 15,7 liter per 100 kilometer. Kör man endast i stadstrafik hamnar man runt 28 liter per 100 kilometer. Det är så sanslösa mängder bensin att man tror att bilen visar ett postnummer och inte förbrukningen. Faktumet att den har en 55-literstank bidrar heller inte till att minska ångesten – man tillbringar mer tid vid sidan av en bensinpump än vad man gör i sin egna säng och man hamnar dessutom högst upp på Greenpeaces lista över miljöbovar. Oljekatastrofen i Mexikanska golfen framstår som ett Miljöpartistiskt påhitt i kontrast.

I det stora hela är Volkswagen Golf R en sanslös, glädjebringande och älskvärd kompanjon. Ja den kostar nästan 90 tusen kronor mer än lillebrorsan GTI och varenda krona man sparar måste gå till bensinkassan – men det är tveklöst värt det. Visserligen får man mindre utrustning men du köper inte en Golf GTI eller R för utrustningens skull. Du köper den för att du älskar att köra. Golf R är dock en sann entusiastbil. Älskar du att köra mer än något annat och är du ute efter vardagliga dopaminkickar så är det dags att bege sig till närmaste Volkswagenåterförsäljare. Förverkliga dina barndomsdrömmar och bli en racerförare. Sätt dig bakom ratten på en Golf R och räkna timmarna.

Högsta Växeln-betyg: 88/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 9
Körglädje: 10
Valuta för pengarna: 8
Praktikalitet: 8
Ha-begär: 10
Relativ prestanda: 9
Personlighet: 7
Motorljud: 9
Komfort: 9