Test: Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid

2015-03-31 14.03.03
En respektingivande syn.

Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid Lång
Motor:
3-liters, 6-cylindrig bensin, 333 hk, elmotor på 114 hk, totalt 447 hk, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 5246 mm
Pris: 1 080 000 SEK (testbil cirka 1 199 300 SEK)

”Vad nu?!”, kanske ni tänker, ”ytterligare en S-klass?”. Det är sant, vi har redan recenserat Mercedes S-klass, en S 350 för att vara mer exakt, men modellen vi har kört nu är en S 500. Alltså är den 150 bättre än den förra vi recenserade. Dessutom kommer de som var uppmärksamma nog att läsa titeln att anmärka på det faktum att denna även är en plug-in hybrid, den enda hybridsorten vi faktiskt tycker fungerar. Låt oss se om S-klassen är bättre som plug-in hybrid eller om det hela är en flopp som kan jämföras med Sylvester Stallones comeback i The Expendables.

Snygg. Punkt.
Snygg. Punkt.

En S 500 Plug-in Hybrid är en V6-S-klass (vanliga S 500 har en V8:a) med en elmotor och en låda innehållandes batterier som äter upp alldeles för mycket bagageutrymme. Resultatet blir en bil som kan köras helt på el i ungefär 30 kilometer enligt Mercedes och 15 kilometer enligt mig. Dessutom innebär också elmotorn att den lyckligt lottade föraren inte behöver punga ut med löjligt stora summor pengar för att driva bilen; bensinförbrukningen är lägre än i en smart fortwo. Detta trots att det under huven sitter en V6:a på 333 hästkrafter, som tillsammans med elmotorn producerar 447 hästkrafter totalt. Dessa tyska fullblod trycker bilen till 100 km/h på bara 5,2 sekunder. För en S-klass som väger 2.8 ton. Bara det bör ses som en bedrift lika stor som att få Lasse Kronér att börja prata stockholmssvenska permanent. Fart och acceleration i en sådan bjässe (S-klassen, inte Lasse Kronér) är händelselöst. När man trycker gasen i botten klättrar hastighetsmätaren snabbt men inte mycket mer händer. Allt är fortfarande tyst, bekvämt och kungligt.

Undermåligt utrymme.
Undermåligt utrymme.

Egentligen finns det ingen anledning för mig att gå igenom hur bekväm bilen är. De som är intresserade av en mer genomgående recension av S-klassen som modell är välkomna att läsa vår recension av S 350. Denna text fokuserar mer på hur en S-klass hybrid är att leva med och vilka skillnader som upplevs från ett konventionellt diesel eller bensin-drivsystem. De som köper en lyxbil vill att den ska vara tystare än en ek utan blad. En vanlig S-klass är redan en av de tystaste bilarna i världen, men ju fler sträckor som kan köras på el, desto mindre motorljud måste passagerarna lyssna på. Detta är något positivt då det innebär att bilen är tystare och därför också upplevs som lyxigare. Dock märks det att hybridversionen var en idé Mercedes ingenjörer fick efter att de hade utvecklat bilen. Räckvidden på el är usel. 15 kilometer är bara alldeles för lite. Dessutom är bagageutrymmet under all kritik. Man får plats med fyra slipslådor, en mellanstor väggklocka och en porslins-katt. Detta är helt enkelt inte tillräckligt. Jag vill inte bara kunna transportera ovanstående ting utan också en akustisk gitarr då och då. I en sådan situation är Mercedes-Benz S 500 Plug-in Hybrid värdelös. Baksätespassagerarna kommer dock aldrig att låta leendet försvinna från deras läppar. En färd där bak i en S-klass är lika trevlig som att få en löneökning till en miljard kronor i månaden.

En interiör värdig emiren av Dubai.
En interiör värdig emiren av Dubai.

Ytterligare ett problem med hybriden är vem som kan tänkas köpa en. Den kostar 55 000 kronor mer än en vanlig S 500 och är 0,4 sekunder långsammare till 100 km/h. Visst, den är miljövänligare och bränslesnålare men kommer verkligen någon som är beredd att lägga fyra av dina årslöner på en bil verkligen att bry sig? Jag kan inte föreställa mig att en VD på ett stort, internationellt företag med en lön större än Mr. Creosote skulle behöva leta under soffan efter bensinpengar. Dock skulle jag köpa den. Av en enkel anledning; den är tystare. Om jag ska köpa en S-klass vill jag att den ska vara så tyst och bekväm som möjligt, vilket S 500 Plug-in Hybrid är. Därför är den inte bara ett vettigt köp, utan också den bästa lyxbilen på marknaden. Vill du ha ett slott på hjul som dricker mindre soppa än Erik XIV dagen då hans råkade vara förgiftad, köp en S 500 e.

Högsta Växeln-betyg: 84/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 10
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 6
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 9
Relativ prestanda: 9
Personlighet: 7
Motorljud: 10
Komfort: 10

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com